Sanace řeky Labe se chýlí k závěru
Obnovená vodní díla, z nichž některá slouží více než sto let, by měla bez výrazných úprav vydržet dalších několik desetiletí. Skončí tak i dlouhodobé výluky pro lodní provoz. V Brandýse i Oseku neproplují lodě několik měsíců, dokončení oprav je plánováno na listopad 2015.
„Jsou to poslední takto náročné odstávky, provozovatelé lodí se mohou těšit, že další odstávky již budou vždy jen několik dnů na drobnou údržbu,“ uvedl mluvčí ŘVC Jan Bukovský. Více práce čeká stavbaře ve Velkém Oseku, kde zakázku získaly s cenou 75 milionů korun firmy SMP CZ a Labská strojní a stavební společnost. Mimo jiné je tu třeba vybourat 60 procent betonových zdí, které se rozpadají.
„Dále budou vyměněna ocelová vrata, která loni po 60 letech nepřetržitého provozu dosloužila,“ uvedl mluvčí. Samotná SMP CZ pak opraví i komoru v Brandýse, a to za 65 milionů. Zde budou dělníci pomocí betonových injekcí především zajišťovat zdi v nestabilním podloží. Nově vybetonují i dno komory.
21 zdymadel
Na Labi až po Přelouč je celkem 21 zdymadel, z toho patnáct od Mělníka proti proudu. Většina byla od devadesátých let postupně modernizována, tři komory mezi Mělníkem a Přeloučí pocházejí ze sedmdesátých let a opravu nevyžadovaly. Celkové náklady na revitalizaci vodní cesty na Labi nelze podle Bukovského přesně vyčíslit, neboť v minulosti opravy provádělo i Povodí Labe.
ŘVC od roku 2007 do dneška opravilo čtyři komory nad Mělníkem s celkovými náklady téměř dvou set milionů korun. Velký Osek a Brandýs nad Labem patří k nejdražším akcím dvacetiletého programu. Zraky velkých rejdařů se ale upírají spíše ke stále nenaplněným slibům o dostavbě zdymadla pod Děčínem. Jde o poslední nekanalizovaný úsek řeky, kde hladina často klesá pod ekonomickou splavnost. Přeshraniční
lodní provoz kvůli tomu vázne.