Schváleno: na německých dálnicích budou řidiči platit mýtné

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Dirk Vorderstrase, Flickr.com (CC BY 2.0)

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2016 platit za jízdu po německých dálnicích. Spolkový sněm v Berlíně schválil zákon, který zavádí roční dálniční poplatek ve výši až 130 eur (3550 korun), pro ekologicky šetrnější vozidla bude nižší. Zpoplatnění dopadne hlavně na zahraniční řidiče, protože Němcům se o roční mýtné sníží daň z vlastnictví vozidla. Poplatky prodraží i cestování českých řidičů na sever a jihozápad Evropy.

Pro zpoplatnění dálnic hlasovalo 433 poslanců, proti jich bylo 128, což znamená, že přinejmenším jeden z vládních poslanců vystoupil proti zákonu. Německá opozice před hlasováním uváděla, že způsob zpoplatnění dálnic odporuje právu Evropské unie, protože je diskriminační vůči zahraničním řidičům.

Ministr dopravy Alexander Dobrindt sice tyto výtky odmítl, podle poslance za Levici Herberta Behrense se ale dá očekávat, že se souladem zákona s unijním právem bude zabývat Evropská komise.

Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo

Kromě ročních poplatků budou mít zahraniční řidiči možnost zaplatit za desetidenní nebo dvouměsíční užívání dálnic. Výše desetidenního poplatku by měla být podle typu vozu mezi pěti a 15 eury (140 a 410 korun), výše dvouměsíčního poplatku mezi 16 a 30 eury (440 a 820 korun).

Na rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla. Poplatky za užití dálnic bude podle ministerstva dopravy možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích.

Německo má na svém území 12 800 kilometrů dálnic a dosud patřilo mezi několik málo evropských zemí, kde se ještě za užívání dálnic neplatí. Dobrindt dnes uvedl, že zpoplatnění dálnic by mělo státu vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy korun) ročně, které budou účelově vázány na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.

CSU plní jeden ze svých hlavních slibů

„Všichni vědí, že by nebylo možné rozvíjet infrastrukturu, kdybychom neposílili její financování od uživatelů,“ řekl Dobrindt. Nynější zákon podle něj zajistí stabilitu rozpočtů určených k financování dopravní infrastruktury, které budou méně závislé na rozhodování o podobě státního rozpočtu.

Zpoplatnění dálnic ve vládě kancléřky Angely Merkelové prosadila bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), která měla dálniční mýtné pro cizince jako jeden ze svých hlavních volebních slibů. Dobrindt loni přišel s několika návrhy na mýtné, z nichž jeden dokonce předpokládal zpoplatnění celé německé silniční sítě. Po protestech obcí v pohraničí by se ale poplatky měly odvádět pouze za jízdu po dálnicích.

Opoziční Zelení po přijetí zákona vyzvali německého prezidenta Joachima Gaucka, aby normu vetoval. Dobrindt však vyjádřil přesvědčení, že hlava státu zákon podepíše a že zpoplatnění dálnic obstojí i v případném řízení u evropských institucí. Připomněl v této souvislosti, že zavedení mýtného na dálnicích doporučovala Německu v minulosti i Evropská komise.

Výše poplatků na německých dálnicích bude záviset na typu vozu

Nejdražší mýtné budou platit automobily, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 3, tedy podstatná část vozů registrovaných před rokem 2006. Za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru budou vozy s benzinovým pohonem platit 6,50 eura (180 korun), s dieselovým pohonem pak 9,50 eura (260 korun). Druhý stupeň poplatku bude pro auta splňující emisní normy Euro 4 a Euro 5, což by měla být všechna vozidla uvedená do provozu od roku 2006. Vozy s benzinovým motorem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu platit dvě eura (55 korun), vozy s dieselovým motorem pět eur (140 korun).

Další snížení bude pro auta s emisní normou Euro 6, což by měly být všechny vozy registrované od začátku letošního roku. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 korun), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 korun).

Předpokládaná cena poplatků na německých dálnicích pro vybrané typy vozů
Typ vozuObjem motoru (v litrech)PalivoRok uvedení do provozuRoční poplatek (v eurech)Dvouměsíční poplatek (v eurech)Desetidenní poplatek (v eurech)
Volkswagen Polo1,2benzin201324165
Škoda Fabia1,2benzin201224165
Hyundai i301,6benzin201332165
Škoda Octavia1,8benzin201532,4165
Volkswagen Passat1,6diesel201576,83015
Škoda Felicia1,3benzin199984,53015
Škoda Octavia2,0diesel20101003015
BMW 730d3,0diesel20141303015

Na ekologické náročnosti provozu bude záviset i cena krátkodobých dálničních poplatků. Řidiče, který by za roční jízdu zaplatil méně než 40 eur, bude stát desetidenní poplatek pět eur (140 korun), dvouměsíční 16 eur (440 korun). U vozidel, kde by roční poplatek byl mezi 40 a 70 eury, bude desetidenní poplatek deset eur (275 korun), dvouměsíční 22 eur (600 korun). Řidiči ostatních aut budou za deset dnů platit 15 eur (410 korun), za dva měsíce 30 eur (820 korun).

Zákon také předpokládá, že pokud řidič nedokáže doložit ekologické vlastnosti svého vozidla, bude muset zaplatit nejvyšší sazbu poplatku. U ročního poplatku by to bylo 130 eur, u dvouměsíčního 30 eur a u desetidenního 15 eur.

Většina evropských států využívání dálnic zpoplatňuje
Většina evropských států využívání svých dálnic zpoplatňuje. Systém výběru poplatků v Evropě je dvojí: buď si řidiči kupují známku, která je po určitou dobu opravňuje dálnice využívat, nebo platí přímo v mýtnicích podle toho, kolik kilometrů ujeli. Německý Spolkový sněm dnes schválil návrh zákona, který zavádí od roku 2016 roční dálniční poplatek ve výši až 130 eur (3550 korun), pro ekologicky šetrnější vozidla bude nižší. Poplatky prodraží i cestování českých řidičů na sever a jihozápad Evropy.
Rozsah dálniční sítě a způsob jejího zpoplatnění ve vybraných evropských zemích:
Německo:

Na jeho území je zhruba 12 800 kilometrů dálnic, které budou od roku 2016 podléhat zpoplatnění. Podle schvalovaného návrhu bude cena ročního poplatku za využívání dálnic závislá na objemu motoru a ekologické náročnosti vozidla; maximální výše ročního poplatku dosáhne 130 eur (3550 korun). Desetidenní poplatek za využívání dálnic bude až 15 eur (410 korun).
Česká republika:

Na jejím území je zhruba 1240 kilometrů dálnic a rychlostních silnic; s výjimkou vybraných úseků, převážně v okolí velkých měst, podléhá celá tato síť zpoplatnění. Roční známka za využívání dálnic a rychlostních silnic pro rok 2014 stojí 1500 korun. Desetidenní známka stojí 310 korun.
Slovensko:

Na jeho území je zhruba 680 kilometrů dálnic a rychlostních silnic podléhajících zpoplatnění. Roční dálniční známka stojí 50 eur (1374 korun). Desetidenní známka stojí deset eur (275 korun).
Rakousko:

Na jeho území je asi 2100 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, kromě vybraných úseků je celá tato síť zpoplatněna. Roční dálniční známka stojí 84,4 eura (2320 korun). Desetidenní známka stojí 8,7 eura (239 korun).
Polsko:

Na jeho území je zhruba 1420 kilometrů dálnic, zpoplatněné jsou pouze vybrané úseky. Na zpoplatněných dálnicích se platí v závislosti na ujeté vzdálenosti; cena za použití dálnic se liší podle provozovatelů mýtného systému, pohybuje se v rozmezí od 0,10 do 0,16 zlotého (67 haléřů až 1,07 korun) za kilometr.
Slovinsko:

Na jeho území je zhruba 620 kilometrů dálnic podléhajících zpoplatnění. Roční dálniční známka stojí 110 eur (3022 korun). Sedmidenní známka stojí 15 eur (412 korun).
Chorvatsko:

Na jeho území je zhruba 1250 kilometrů dálnic. Mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 160kilometrový úsek ze Záhřebu do Rijeky zaplatí řidiči 69 kun (248 korun).
Švýcarsko:

V zemi je zhruba 1700 kilometrů zpoplatněných dálnic. Roční dálniční známka stojí 40 franků (1048 korun), na kratší časový úsek není možné známku koupit.
Itálie:

V zemi je zhruba 6700 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné. Mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 150kilometrový úsek z Milána do Janova zaplatí řidiči 10,10 eura (277 korun).
Francie:

Na jejím území je zhruba 11 400 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné. Mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 480kilometrový úsek z Paříže do Štrasburku zaplatí řidiči 38 eur (1044 korun).