Šetření v dopravě odnesou malé firmy

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: 7 Tomas Blazek

Na osekaný rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury doplatí nejvíce malé stavební firmy. Lídři trhu se zmenší, ale přežijí. Tvrdí to většina odborníků oslovených deníkem E15. „Malé firmy působí často jako subdodavatelé. Ovšem tím, že je práce málo, tak si ji velké firmy zajistí vlastními silami. Pro malé firmy to tak znamená fakticky likvidaci,“ řekl profesor stavební fakulty ČVUT František Lehovec.

Podle něj návrh rozpočtu znamená zastavení výstavby a další chátrání českých silnic. „Oddálení oprav není úsporou, náklady naopak do budoucna porostou,“ doplnil Lehovec.

Návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury schválený vládou počítá s 37 miliardami z rozpočtu. To je sice o čtyři miliardy více než letos, ovšem o deset miliard méně než schválený rozpočtový výhled.
Ministr financí Miroslav Kalousek přitom fondu slíbil loni deset miliard s tím, že upřednostní investice před spotřebou. „Náš investiční program vychází z rozpočtových výhledů,“ uvedl náměstek ředitele fondu Tomáš Čoček. Odhaduje, že celkový rozpočet fondu včetně evropských peněz klesne pod 60 miliard korun. Letos činí 61,3 miliardy, loni byl 96 miliard. „Ohrožuje to zcela jasně především malé firmy. Navíc peníze nejsou ani na přípravu staveb do budoucna,“ řekl prezident svazu průmyslu Jaroslav Hanák.

Ministr financí si však za úspornými opatřeními stojí. „Ministerstvo financí odpovídá za strukturu státního rozpočtu jako celku, nikoli za efektivitu v rámci čerpání kapitoly ministerstva dopravy. Ministr financí není nadřízen ministru dopravy,“ sdělil Kalousek serveru E15.cz.

Váznoucí projektová příprava už nyní způsobuje vážné problémy. Ministerstvo dopravy nemá náhradní projekty za stavby, které Evropská unie odmítá profinancovat. Čerpání unijních zdrojů ohrožuje i nedostatek „českých“ peněz na spolufinancování. Ministerstvo dopravy už odhadlo, že ze současného operačního programu Doprava se možná kvůli rozpočtovým škrtům nevyčerpá až 40 miliard. Celkem program nabízí zhruba 150 miliard korun. Nedostatečná příprava prý může navíc českou dopravní infrastrukturu připravit v následujícím programovém období o dalších sto miliard korun z evropských peněz.

„Velké firmy to přežijí, malé se rozpadnou. Práce ale nakonec bude, protože motoristická veřejnost politiky donutí něco s tragickým stavem silnic udělat. Podobné to bylo v sedmdesátých letech, kdy se nestavělo, v osmdesátých letech se všichni probrali a chyběly kapacity,“ řekl deníku E15 šéf jedné z velkých společností.

Malé firmy často působí jako subdodavatelé. Ovšem tím, že je práce málo, si ji velké firmy zajistí vlastními silami. I lídři trhu budou mít problémy, zřejmě se zmenší, ale přežijí, soudí odborníci