Silničáři omezí externí služby

Dálnice D1 u Ostředku

Dálnice D1 u Ostředku Zdroj: CC BY-SA 3.0: Zdenek Fiedler - Wikimedia Commons

Ten plán už tu jednou byl a zkrachoval. Nyní jej oprašuje ministr dopravy Antonín Prachař s novým šéfem Ředitelství silnic a dálnic Janem Kubišem. Jde o to alespoň částečně omezit outsourcing. „Chceme jít cestou omezování externích služeb,“ uvedl na tiskové konferenci Prachař.

Jako příklad uvedl údajně váznoucí výkup pozemků v pobočce v Brně. Pozemky pro dálnice tam pro stát vykupuje společnost Dopravoprojekt. Napříště si mají jednotlivé silničářské správy zajišťovat výkupy a vyvlastnění samy.

Odstřihnout externisty se nedávno pokusil i bývalý šéf ŘSD David Čermák, který hodlal zbudovat silný interní tým pro stavební dozor investora. Ukázalo se ale, že je to nad síly organizace.

Je rovněž možné, že poukazem na Brno ministr jen naznačil, jakým směrem se bude ubírat zahájená čistka v ŘSD. Závod v Brně řídí Petr Foltýnek, který v minulosti šéfoval i pobočce v Olomouci. Kubiš zatím odvolal centrální management, z krajských ředitelů se nedávno poroučel jen českobudějovický Miloslav Ouředník. „Chci vybudovat silný tým odborníků, manažerů i stavařů,“ řekl Kubiš.

Priority se nemění

Stokrát opakované priority silničářů se s jeho příchodem nemění. V první řadě jde o dostavbu a rekonstrukci dálnice D1, dostavbu D8, D3 a také alternativní spojnice Čech a Moravy R35. Docílit toho má nově zbudovaný státní podnik, který místo ŘSD vznikne.

Nový subjekt bude moci zaměstnancům nabídnout vyšší platy než tabulkami svázaná státní organizace. Důvodem k jeho vzniku je i možnost čerpat mimorozpočtové zdroje, například v podobě úvěrů či vydávání dluhopisů. Tato výhoda je ovšem zatím jen chimérou, neboť ŘSD dnes není schopno utratit ani peníze přidělené ve státním rozpočtu.