Silniční daň v Česku: možná ji zaplatí všichni majitelé aut

Výjezd z Prahy po dálnici D1

Výjezd z Prahy po dálnici D1

Zatímco dosud odváděli státu silniční daň pouze podnikatelé a firmy, zhruba do dvou let by se mohli čeští daňoví poplatníci dočkat nepříjemné změny. Daň by nově platili všichni majitelé aut.

S nepopulární novinkou počítá takzvaný Národní akční plán čisté mobility, který schválila vláda na návrh Sdružení automobilového průmyslu. To sdružuje české automobilky a výrobce komponent pro automobilový průmysl. Zastánci argumentují především tím, že daň platí majitelé aut v řadě vyspělých zemí. Podobný systém funguje například v Německu.

Výše poplatku je zatím ve hvězdách. Měla by se lišit podle objemu motoru, velikosti vozidla a toho, jak znečišťuje vzduch. Průměrně může jít zhruba o tisíc korun ročně, tedy méně, než zaplatí většina řidičů na povinném ručení. Peníze z vybraných daní by plynuly na podporu takzvané čisté mobility, tedy ekologické dopravy a zejména elektromobilů.

Ministr dopravy je proti

Na zmíněném dokumentu sice spolupracovaly ministerstva dopravy, průmyslu a obchodu a životního prostředí, současný ministr dopravy Dan Ťok ale tuto novinku paradoxně nepodporuje.

tabulkatabulka | E15

Vláda není v názoru na plošnou silniční daň jednotná, někteří ministři chtějí počkat na výsledky průzkumu. Analýzu současného zpoplatnění a srovnání se zeměmi, kde je silniční daň pro všechny zavedena, má za úkol vypracovat právě Ťokův rezort.

„Neznamená to ale, že takovou daň podporujeme, to v žádném případě. Jsme proti jakémukoli zvyšování daní. Silniční daň pro všechna osobní auta nemá v současnosti žádné opodstatnění,“ cituje ministra dopravy server penize.cz.

Nadšené není ani ministerstvo financí. To není z principu proti této konkrétní změně, ale proti zvyšování daní nebo zavádění nových poplatků obecně. O zavedení v ČR se uvažovalo už před pěti lety, kdy byl strážcem státní kasy Eduard Janota.

Předseda asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr úpravu podporuje. „Podpořit opravdu čistá vozidla je jeden způsob, který odpuštěním této daně pomůže rozšíření elektromobilů, a nikoho to moc bolet nebude,“ říká.

„Zdanění podle emisí oxidu uhličitého je využíváno ve více než patnácti státech Evropské unie,“ připomnají autoři akčního plánu. Jde tedy o zcela běžný nástroj, který má v daňové legislativě více než polovina členských států EU.

Pokračování textu naleznete na portálu BusinessInfo.cz