Škoda: PPP ušetří Plzni přes dvě miliardy

Plzeňský trolejbus

Plzeňský trolejbus Zdroj: archiv E15

Plzeňské zastupitelstvo čeká tento týden zásadní rozhodnutí o druhém největším projektu spolupráce veřejného a soukromého sektoru (PPP) v Česku. Jde o servis vozů městské dopravy a výstavbu nového depa za 12 miliard korun. Město se buď zaváže ke stamilionovým splátkám na téměř tři desetiletí, anebo bude muset prakticky okamžitě investovat miliardy ze svého, protože původní depo je už řadu let v havarijním stavu.

Podle konsorcia firem Škoda City Service v čele se Škoda Transportation, které vyhrálo výběrové řízení, je projekt výhodný. „Oproti odhadovaným nákladům zadavatele by celková úspora v průběhu 29 let trvání PPP představovala 2,14 miliardy, což je 15 procent,“ řekl deníku E15 šéf Škody Josef Bernard. Roční splátka za opravy tramvají, trolejbusů a autobusů by byla 240 milionů, od roku 2015 by pak radnice ještě šestadvacet let splácela 98 milionů za nové depo. Přitom jen servis vozového parku nyní stojí 280 milionů. PPP by tedy ušetřil 40 milionů ročně.

Levnější by byla i výstavba depa. Podle propočtů, které si město nechalo vypracovat, by za něj v případě běžné zakázky zaplatilo od 3,4 do 3,6 miliardy. Konsorcium by ho do konce příštího roku - to znamená v současných cenách - postavilo za 2,55 miliardy. „Výše ročních splátek, které by město začalo hradit až v roce 2015, by byla po celou dobu splácení zcela fixní. Navíc náklady na údržbu depa jsou už zahrnuty v platbách za servis vozů městské dopravy,“ argumentuje Bernard.

O výhodnosti projektu je přesvědčen i náměstek plzeňského primátora Miloslav Šimák a také šéf dopravního podniku Michal Kraus. „O nutnosti výstavby nového depa se mluví už nějakých 40 let. Modernizace je akutní,“ poznamenal.
PPP podporuje rovněž koalice ODS a ČSSD. Naopak TOP 09, která je v plzeňském zastupitelstvu v opozici, varuje před nejistým vývojem ekonomiky a zadlužením západočeské metropole. Podle odpůrců projektu jsou k dispozici jen nekvalitní srovnávací studie, proto prý není možné hovořit o jeho výhodnosti. Škoda by zároveň převzala 200 stovky zaměstnanců dopravního podniku. Zatím není jasné, zda by nepřišli o práci.

PPP v Česku

Podle statistik ministerstva financí objem v tuzemsku zahajovaných PPP v posledních letech roste. V současnosti jich funguje 77 za více než 90 miliard korun. Rekordní hodnoty dosáhly v roce 2010, kdy uzavřené smlouvy představovaly hodnotu 41 miliard. Vůbec největším projektem je smlouva o nájmu majetku odboru vodovodů a kanalizací v Teplicích na 21 let za více než 30 miliard. Průměrné trvání koncesní smlouvy, což je doba, po kterou dodavatel zajišťuje pro zadavatele předmět smlouvy, je deset 10 let.