Snímání poznávacích značek aut v Německu prý ohrozí soukromí řidičů

Německá dálnice

Německá dálnice Zdroj: CC BY-SA 3.0: Kreuzschnabel; WikimediaCommons

Návrh německého ministra dopravy na zavedení dálničního mýtného čelí v Německu kritice. Organizace na ochranu osobních údajů odmítají elektronickou formu mýtného, která počítá se snímáním poznávacích značek všech aut na dálnicích. Kamery prý hrubě ohrozí soukromí řidičů. Podle německého autoklubu ADAC budou příjmy z mýtného zanedbatelné.

Ministr Alexander Dobrindt ve čtvrtek předložil vládě návrh na zpoplatnění německých dálnic od roku 2016. Podle něj si budou muset řidiči kupovat elektronické dálniční známky. Cena roční známky bude záviset na objemu motoru a ekologické náročnosti vozu, maximálně by měla dosáhnout 130 eur (3600 korun). Dvouměsíční známka bude stát 22 eur (610 korun), desetidenní známka deset eur (280 korun).

Němečtí řidiči dostanou roční známku automaticky a o její cenu se jim sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. V důsledku tohoto opatření tak budou za užívání dálnic platit pouze zahraniční řidiči.

Snímání hrubě naruší soukromí řidičů

Organizace na ochranu osobních údajů kritizují elektronickou formu dálniční známky. Podle organizace BUND je nepřijatelné, aby kamery na dálnicích automaticky snímaly poznávací značky všech projíždějících aut a archivovaly je. Organizace to považuje za hrubé narušení soukromí řidičů, protože bude možné snadno zjistit, kdy a kam kdo jel.

BUND také kritizuje to, že němečtí řidiči budou platit za známku automaticky, a to i v případě, že po dálnicích nejezdí. Podle organizace je nepřípustné nutit někoho platit za službu, kterou nevyužívá.

Příjmy z mýta jsou nadsazené

Podle autoklubu ADAC také Dobrindt nadsazuje očekávané příjmy z mýtného. Ministr ve čtvrtek řekl, že německý stát za užívání dálnic vybere od zahraničních řidičů 700 milionů eur (19,4 miliardy korun). Po odečtení nákladů na provozování systému by podle ministra měl být čistý zisk Německa zhruba 500 milionů eur (13,9 miliardy korun).

Podle propočtů ADAC ale technické a byrokratické náklady na provoz systému mýtného budou přinejmenším 300 milionů eur (8,3 miliardy korun) a stát od cizinců nevybere o moc víc, než kolik na správě mýtného zaplatí. „Je to logické, protože na německých dálnicích tvoří zahraniční vozy jen 6,7 procenta všech aut. A když 93 procentům aut fakticky odpustíte mýtné, není žádné překvapení, že nevyberete skoro nic,“ řekl v televizi N24 Jürgen Albrecht z ADAC.