Soud: Stávka letušek by byla nezákonná, je jich málo

Airbus A330 ČSA

Airbus A330 ČSA Zdroj: CSA

Stávka letušek a stevardů Českých aerolinií původně plánovaná na tuto středu je nezákonná, uvedl pražský městský soud v předběžném opatření, kterým konání stávky zakázal. Podle odůvodnění, pochybila Odborová organizace posádek letadel, když zaměstnavateli předala oznámení o stávce bez všech náležitých údajů.

Text například neobsahoval seznam všech zaměstnanců ochotných stávkovat. Dále se podle soudu hlasování o stávce nezúčastnila potřebná polovina zaměstnanců ČSA. České aerolinie nyní mají třicetidenní lhůtu, aby podaly žalobu na určení nezákonnosti stávky.

Třídenní stávka letušek a stevardů Českých aerolinií pravděpodobně bude později než v oznámeném termínu od středy 26. srpna do pátku. Příčinou protestů je snižování platů, které vedení ČSA prosadilo letos v únoru. Stávkovou pohotovost drží letušky od konce května.

Nejednají konstruktivně

Podle odborů vedení Českých aerolinií se zástupci zaměstnanců nejedná konstruktivně. „Vzhledem k tomu, že vyjednáváme od října (2014) a bude září, tak nemáme zřejmě naději, abychom se dohodli u stolu. Proto jsme vyhlásili stávku“ uvedla Posová. Jak velká část palubních posádek ve středu odmítne nastoupit do letadel a kolik letů Českých aerolinií postihne, není možné zatím uvést, dodala. Aktivních letušek a stevardů je v ČSA zhruba 250, včetně matek na mateřské přes 400.

„Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje,“ uvedly ČSA. OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, které dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohly k zisku 13 milionů korun.

Odklad, ne řešení

Podle předsedy Českomoravské komory odborových svazů (ČMKOS) Josefa Středuly předběžné opatření soudu odsouvá protest jen do té doby, než se podaří všechny námitky soudu vypořádat. Během tohoto období by podle něj měli vyjednávači na obou stranách přispět k tomu, aby se vedení ČSA s letuškami a stevardy na pracovních podmínkách dohodlo, a žádná stávka být nemusela.

„Odborová organizace sice zaměstnavateli tři dny předem oznámila, že se stávka bude konat, nicméně v tomto oznámení není přesně uvedeno, kdy bude stávka zahájena, přičemž nepostačuje údaj lhůta 26. 8. až 28. 8. 2015. V tomto oznámení nejsou uvedeny vůbec důvody a cíle stávky a počet zaměstnanců, které se stávky zúčastní, a seznamy pracovišť, která nebudou v době stávky v provozu,“ uvedla v usnesení soudkyně Dagmar Stamidisová.

ilustrační fotoilustrační foto|CTK/Stanislav Peska

Posledním ostrým protestem v Českých aeroliniích byla na sklonku roku 2011 stávka pilotů, kteří odmítali přechod z Českých aerolinií do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, kde měli horší platové podmínky. Protesty tehdy ochromily desítky letů a ČSA si tehdy musely letadla i posádky pronajímat od jiných aerolinek, například od Air Berlin nebo bulharské Air Via.

Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv.

Stávkovou pohotovost spolu s letuškami původně vyhlásili i piloti Českých aerolinií. V polovině minulého měsíce ale od přípravy protestu ustoupili a dohodli se s vedením na navrhované podobě kolektivní smlouvy.

Podle Českých aerolinií průměrná hrubá mzda letušek klesla ze 43 845 korun v období mezi únorem až květnem 2014 na 31 985 korun v letošním únoru až květnu. K tomu je třeba započítat kapesné a stravné, které letos v květnu činilo 11 tisíc korun. Hrubá mzda vedoucí kabiny podle ČSA ve stejném období letošního roku dosahovala v průměru 39 591 korun.

Výraznějšího nárůstu mezd se podle Menšíka protestem nedomohou, protože ČSA nemohou ustoupit od politiky škrtání výdajů. Takto se i dnes vyjádřilo vedení ČSA, které uvedlo, že si společnost musí na sebe nejprve vydělat a že další ztráty nejsou možné. „Reálné je ale, že protestující dosáhnou alespoň nějakého zvýšení platů, které bude prezentováno jako kompromis. Takovýto výsledek zpravidla mívají stávky u jiných evropských dopravců,“ dodal.

České aerolinie jsou letos po letech v zisku. V prvním pololetí vydělaly 12,9 milionu korun, loňské pololetí přitom skončilo ztrátou 408,2 milionu. Podle společnosti zafungovala ozdravná opatření, kterými v posledních letech prošla. Loni ČSA snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy korun.

Protesty zaměstnanců ČSA
7. května 2003Piloti ČSA, kteří se v roce 2003 s vedením firmy nedokázali dohodnout na společné kolektivní dohodě a nadále trvali na samostatné smlouvě, kvůli svým požadavkům oznámili zahájení protestních akcí. Piloti ČSA od tohoto dne odmítali konat činnosti nad rámec svých povinností. Nezahajovali tak například práci mnohem dříve před začátkem služby, aby linka nebyla zpožděná. Protest zpožďoval lety a působil aeroliniím ztráty ve stovkách tisíc korun. Piloti 26. května po mimořádném jednání s prezidentem firmy Miroslavem Kůlou přerušili téměř tři týdny trvající protestní akci a dohodli se, že jednání povede přímo Kůla a k dohodě dojde během dvou týdnů. Po neúspěšném jednání 9. června piloti vyhlásili stávkovou pohotovost, ke které se přidali letečtí technici a inženýři sdružení v profesní odborové organizaci CAAE, později i letušky a stevardi. Vedení ČSA se podařilo s odbory dohodnout na kompromisní podobě kolektivního vyjednávání 17. června, a zabránit tak stávce, která měla začít následující den. Piloti a další odborové organizace dosáhli svého požadavku na zahájení jednání o samostatných kolektivních smlouvách.
27. srpna 2009Sdružení dopravních pilotů CZALPA vyhlásilo neomezenou stávkovou pohotovost. Důvodem podle nich byla snaha managementu ČSA umlčet kritiku zaměstnanců. V říjnu zástupci pilotů podepsali snížení mezd o 30 procent. Prezident ČSA Radomír Lašák oznámil, že odchází z celým vedením z firmy, jak slíbil v srpnu.
30. července 2011Sdružení dopravních pilotů na poslední chvíli rozhodlo o zrušení protestní akce. Piloti chtěli bojovat proti propouštění v ČSA, s vedením firmy se nakonec dohodli.
1. prosince 2011Piloti ČSA zahájili protest proti restrukturalizaci firmy. Někteří piloti nenastoupili do práce kvůli údajné indispozici. Sdružení CZALPA den poté vyhlásilo stávkovou pohotovost. Piloti ČSA ukončili stávkovou pohotovost 14. prosince. Na jednání CZALPA uzavřeli s Českým aeroholdingem memorandum o porozumění, přičemž se dohodli na přechodu stovky pilotů ČSA do dceřiné společnosti Holidays Czech Airlines.
24. září 2014Odborová organizace posádek letadel (OOPL) v souvislosti s ohlášeným propouštěním v ČSA vyhlásila stávkovou pohotovost. Firma už propouštění oznámila pracovnímu úřadu a podle odborů by o práci mělo přijít 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských pracovníků.
23. října 2014Vedení ČSA začalo rozdávat výpovědi v souvislosti s restrukturalizací firmy. Většina letušek a stevardů, kterých se propouštění nejvíce týkalo, se vyslovila pro stávku. O den později se odbory dohodly s vedením společnosti na kompromisním řešení - odbory upustí od chystaných protestů a zruší stávkovou pohotovost, vedení podle odborů mělo snížit počet propouštěných zaměstnanců.
22. července 2015Letušky a stevardi ČSA se v hlasování jednoznačně vyslovili pro stávku. O jejím případném vyhlášení by rozhodovala výkonná rada OOPL. Palubní personál požaduje opětovné zvýšení platů po únorových škrtech, kdy mzdy některých letušek a pilotů klesly až o 40 procent. Stávkovou pohotovost drží letušky od konce května.