Soukromé lety táhnou. Českým provozovatelům byznysových tryskáčů strmě rostou příjmy

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock

Tryskáče ABS Jets
Privátní letadlo
Privátní letadlo
4
Fotogalerie

Rychle se přemístit na obchodní jednání nebo pohodlně odcestovat na dovolenou jsou nejčastější motivy těch, kteří využívají soukromé lety. Tržby významným tuzemským dopravcům v tomto oboru, společnostem Time Air, Aeropartner či Aerotaxi, rostly loni dvouciferným tempem.

Poptávka po soukromých letech roste v Česku dlouhodobě. Jen v Praze se jejich počet za posledních pět let zvýšil téměř o desetinu na loňských téměř třináct tisíc, uvedlo už dříve Letiště Praha. Dalších více než pět tisíc letů ročně odbaví letiště v Brně-Tuřanech.

Z rostoucí poptávky loni těžil i jeden z největších dopravců létajících z Prahy Time Air. Utržil 263 milionů korun, meziročně téměř o pětinu více, a to při zisku patnáct milionů. V předcházejícím roce měl vyrovnané hospodaření. Ze zájmu o pohodlné létání těží i konkurenční společnosti Aeropartner. Loni utržila 194 milionů korun, o desetinu více než předloni a o necelou polovinu více než v roce 2016.

„Do loňského roku nám ročně počet letů rostl až dvacetiprocentním tempem. Jen za loňský rok jsme jich zajistili více než tisícovku. Letos jsme kvůli stále rostoucí poptávce narazili na vlastní kapacitní možnosti, růst proto nebude už tak výrazný,“ uvádí ředitel společnosti Time Air Martin Pražský. Dopravce provozuje pět letadel. Na jeden let obvykle připadají dva až čtyři cestující, jejichž průměrná útrata přesahuje celkem tři sta tisíc korun.

Cenové rozpětí letu bývá široké. Zatímco do Bratislavy létá společnost Aeropartner od devadesáti tisíc korun, přesun na Kapverdské ostrovy vyjde téměř na milion korun. „V tuzemsku přibývá nových klientů, kteří si cestování soukromým letadlem mohou a vlastně i musejí dovolit, aby dokázali efektivně využít svůj čas. Typicky pro řízení podniku,“ říká Richard Santus, majitel firmy Aeropartner provozující jedenáct letadel. 

Dopravce zajistí přes dva tisíce letů ročně, letos jich zatím přibývá zhruba dvanáctiprocentním tempem. „Čekáme, že růst finančních výsledků bude pokračovat v letošním i příštím roce,“ doplňuje Santus.

K velkým provozovatelům soukromých letů patří společnost ABS Jets. Neprovozuje však charterové lety, nýbrž nabízí letadla partnerských dopravců. Tržby firmy loni stagnovaly na 1,6 miliardy korun, zisk se meziročně zdvojnásobil na padesát milionů.

Na celkovém provozu na Letišti Praha se soukromé lety podílejí více než osmi procenty. V Brně-Tuřanech činí podíl privátních a komerčních letů pro soukromé účely zhruba třináct procent.