Soukromníci na kolejích: Stát by měl donutit kraje k soutěžím

RegioJet

RegioJet Zdroj: regiojet.cz

Soukromí železniční dopravci se bouří proti nové dohodě státu a krajů, který má zajistit financování regionálních vlaků po roce 2019. Zní přitom i výzvy k odstoupení ministra financí. Podle dohody stát bude i nadále přispívat krajům necelé tři miliardy ročně, což je zhruba třicet procent celkových nákladů na krajské spoje.

Soukromníkům přitom nevadí samotný princip dohody, stát by měl ale podle nich za své peníze žádat, aby kraje provoz vlaků zadaly v otevřených soutěžích. Dohodou se dnes bude zabývat vláda.

„Stát jako dobrý hospodář musí určit, jak mají kraje nakládat s prostředky daňových poplatníků při objednávání dotovaných regionálních spojů. Jedinou cestou jsou transparentní výběrová řízení, která prokazatelně vedou k úspoře dotací o dvacet až třicet procent a k vyšší kvalitě pro občany,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura.

Podle něj by v případě, že dohoda projde vládou v navržené podobě, měl odstoupit z funkce ministr financí Andrej Babiš. „Proč bychom měli platit daně v zemi, kde se vláda chová neuctivě k daňovým poplatníkům,“ doplnil Jančura.

Protestuje i Leo Express. „Jediným řešením jsou soutěže. Nechápeme, že se ministerstvo dopravy a vláda takto lehce vzdává kontroly nad svými prostředky,“ doplnil místopředseda představenstva společnosti Petr Köhler. Mluví přitom o zakonzervování trhu na dalších patnáct let.

Ministerstvo dopravy ale krajům nechce do lokálních železničních strategií mluvit. Rozhodnutí, zda zakázky na železniční dopravu soutěžit nebo zadat přímo vybranému dopravci, chce nechat plně v kompetenci krajských vedení.

„Rád bych doporučil těm, kteří vyzývají k odstoupení pana ministra Babiše, aby si náš materiál nejdříve pořádně přečetli. Tento materiál se zabývá pouze tím, jak se bude regionální železniční doprava na dalších patnáct let financovat, nikoli tím, jakým způsobem ji kraje zabezpečí,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

V roce 2019 vyprší desetileté smlouvy krajů s Českými drahami, hejtmanství proto nyní řeší, jak budou postupovat dál. Řada krajů se přitom soutěžím nebrání, o železnici si ale chtějí rozhodovat samy. Například Jihočeský kraj zvažuje, že zadá v otevřené soutěži celou motorovou trakci, elektrifikované tratě chce naopak zadat přímo Českým drahám.

Roli hraje mimo jiné skutečnost, že dráhy z regionálních operačních programů nakoupily nové elektrické vlaky a podle dotačních podmínek je musí po určitou dobu v kraji provozovat. Na železnici přitom přímé zadání neodporuje evropskému právu, naopak v autobusové dopravě už není možné. Pilotní soutěže na železnici nicméně ukázaly, že výsledná dotace je oproti přímému zadání nižší.