Soukromníkům se na kolejích dařilo, Leo Express poprvé hlásí černou nulu

Leo Express

Leo Express Zdroj: Anna Vackova, E15

Dva největší soukromí dopravci na tuzemských kolejích mají za sebou úspěšný rok. RegioJetu podnikatele Radima Jančury i Leo Expressu Leoše Novotného se podařilo přilákat více cestujících. Leo Express se navíc vůbec poprvé v prosinci finančně přehoupl přes nulu. To se povedlo RegioJetu už ve druhé polovině roku 2014, loňský rok má být ale pro Jančurovu firmu poprvé ziskový celý. Po čtyřech letech od nástupu na koleje.

„Růstu v tržbách za jízdenky o 35 až 40 procent jsme dosahovali po celý rok 2015, v prosinci jsme po spuštění nového jízdného řádu s navýšením počtu spojů přepravili více než sto tisíc pasažérů,“ uvedl generální ředitel Leo Expressu Petr Koehler. Právě v prosinci příjmy z provozu poprvé přesáhly veškeré náklady včetně odpisů a úroků.

Leo Express tak za poslední loňský měsíc hlásí poprvé takzvanou černou nulu. Za celý rok očekává nicméně ztrátu, má být ale výrazně nižší než 120 milionů v roce 2014. Černozlatých souprav a návazných autobusů využilo loni téměř 1,1 milionu cestujících, když rok před tím to bylo necelých 900 tisíc pasažérů.

Společnost dnes provozuje vlakovou a autobusovou dopravu v českých zemích, Polsku, na Slovensku a Ukrajině. Plánuje přitom rozšíření do Německa a Rakouska. „Expanze se bude týkat hlavně autobusové dopravy. Cílem je další růst o 30 až 40 procent pro rok 2016,“ doplnila mluvčí Petra Valentová.

Dvakrát více než ČD

Úspěchy hlásí i RegioJet. Loni jeho služeb v tuzemsku využilo přes tři miliony lidí, což představuje čtvrtinový meziroční nárůst. „RegioJet přilákal v roce 2015 na jediné trase dvakrát více nových zákazníků než České dráhy s osmi tisíci spoji denně v celé své síti. K největším přesunům cestujících docházelo zejména na trase Praha – Ostravsko – Košice, kde aktuálně většina cestujících využívá právě denních a nočních spojů RegioJetu,“ je přesvědčen majitel Radim Jančura.

První odhady podle něj hovoří o tom, že jeho firma vykáže za loňský rok hrubý zisk 40 milionů. Stejnou sumu firma rok předtím prodělala. Úspěch podnikatel připisuje především rozšířením nabídky na spojích z Prahy na Ostravsko a dále na Slovensko. A také rozšířením spojů do Zlínského kraje, což je oblast, kam již dříve vykročil i Leo Express. Klíčová je ale pro oba dopravce hlavně nedotovaná linka Praha – Ostrava, kde jsou konkurencí Českým drahám.

Leo Express a RegioJet si přitom stěžují, že se je dráhy snažily vytlačit takzvaným predátorským chováním, tedy podnákladovými cenami. Leo Express se proto žalobou domáhá náhrady přes 400 milionů korun, RegioJet přes 700 milionů. Žalobu Leo Expressu zamítl nedávno městský soud v Praze, věc tak zřejmě bude řešit Vrchní soud.