Soutěž na provoz mýtného nelze stihnout, připustilo ministerstvo

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy.

Mýtná brána na dálnici u Řitky u Prahy. Zdroj: Rasch Jan/Euro

Vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení už nelze do vypršení smlouvy s Kapschem ke konci roku 2016 stihnout. V materiálu pro jednání řídícího výboru, který je dispozici, to připustilo ministerstvo dopravy. Úřad na místo toho nabízí čtveřici řešení, ta ale vždy počítají s prodloužením smlouvy i po roce 2016. Firmě bude podle nejoptimističtější varianty nutné zadat další provoz mýtných bran bez soutěže minimálně na rok a čtvrt.

Na přípravu soutěže, samotnou soutěž na provozovatele mýtného systému a na předání od současného provozovatele by stát potřeboval minimálně tři až pět let jako v okolních státech,“ uvedlo ministerstvo dopravy. Ještě začátkem listopadu přitom ministr Dan Ťok (za ANO) tvrdil, že úřad soutěž stíhá a že výběrové řízení vypíše ještě do konce letošního roku. Podobně optimistický byl v tomto i harmonogram, jenž vláda schválila 20. listopadu a ve kterém se uvádí zahájení soutěže na další tříletý provoz mýtných bran začátkem příštího roku a podepsání smlouvy s novým dodavatelem v říjnu.

Nyní nicméně úřad preferuje zadání další správy systému Kapschi s tím, že i nadále bude s touto firmou úřad vyjednávat o spolupráci při předání systému novému dodavateli vzešlému z výběrového řízení. Ten by měl ale začít systém spravovat s více jak ročním posunem proti schválenému harmonogramu, tedy od druhého kvartálu roku 2018 do konce prvního čtvrtletí roku 2021. .

Od posledního kvartálu roku 2018 rovněž úřad předpokládá zavedení takzvané služby EETS, kterou po Česku požaduje Evropská unie a která umožní kamionům projet celou unii s jedinou palubní jednotkou. Dosud musí mít tranzitující kamiony jednotky pro každou projížděnou zemi.

Riziko? Když Kapsch nebude spolupracovat...

Rizikem, které ministerstvo dopravy připouští, je možnost, že Kapsch nebude s ministerstvem dopravy při předání a zaškolování nového provozovatele spolupracovat. V takovémto případě předpokládá úřad další posun o tři měsíce. Nový provozovatel by nezačal se správou mýtných bran dříve než v polovině roku 2017.

Zbylé dvě varianty předpokládají prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky s různou měrou změn ve stávající smlouvě s cílem dosáhnout nižší ceny. Tyto varianty jsou ale podle ministerstva rizikové, při zadání provozu na takto dlouhé období bez výběrového řízení hrozí konfliktem se zákonem o veřejných zakázkách.

Příprava mýtné soutěže se resortu dopravy dlouhodobě nedaří, průběžné harmonogramy přípravy se kromě současného ministra nedařilo dodržovat ani jeho předchůdcům. Současná smlouva s Kapschem vyprší na konci příštího roku.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelů vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.

Mýtné se v Česku vybírá od roku 2007, příprava soutěže se nedaří
Prosinec 2013 - Ministerstvo dopravy (MD) vlády Jiřího Rusnoka v demisi oznámilo záměr vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro přípravu tendru na výběr mýtného po roce 2016. Řízení, s jehož vypsáním nesouhlasili představitelé chystané koaliční vlády ČSSD, ANO a lidovců, nakonec vypsáno nebylo.

9. června 2014 - Ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže na mýtný systém. Tendr, do kterého se přihlásila šestice firem, ale provázely pochybnosti o regulérnosti, mimo jiné proto, že MD snížilo původně odhadovanou cenu ze 130 na 100 milionů korun.

30. října 2014 - MD vyhlásilo vítěze tendru - firmu Arthur D. Little s cenou 23,5 milionu korun. MD bylo připraveno podepsat s ní smlouvu po uplynutí lhůt na případné odvolání; v listopadu ale uznalo jednu z námitek a výběrová komise se měla znovu zabývat nabídkami.

17. prosince 2014 - Nový ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) soutěž na projektového manažera pro mýtný systém zrušil. Tendr podle něj nebyl třeba, navíc se v něm objevily chyby.

Prosinec 2014 - MD sestavilo skupinu expertů, která mu má pomoci s tendrem. Začátek jejího fungování provázely průtahy.

4. ledna 2015 - Ťok v České televizi řekl, že pokud se do konce roku 2016 nepodaří v tendru najít nového provozovatele mýtného systému, vrátí se MD k dálničním známkám pro kamiony.

4. března 2015 - Koaliční rada se usnesla, že Ťok má do 14 dnů předložit návrh dalšího postupu vyhlášení tendru. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) chce vláda otevřený tendr.

17. března 2015 - MD, které se ocitlo v časové tísni, oznámilo, že bude v případě prodloužení smlouvy s Kapschem požadovat výraznou slevu. Společnost se vůči tomu ohradila s tím, že jde o formu nátlaku.

15. dubna 2015 - Vláda schválila po odkladech harmonogram přípravy soutěže. MD mělo parametry předložit do 31. července.

27. května 2015 - Ťok řekl, že chce vypsat výběrové řízení ještě v létě 2015 místo původně avizovaného začátku roku 2016. V červenci ale ministerská expertní komise konstatovala, že tendr bude moci být vypsán až začátkem příštího roku.

12. srpna 2015 - Ťok oznámil, že MD opět vypíše výběrové řízení na mýtného manažera. Experti ČSSD a lidovců se už předtím smířili s Ťokovým záměrem vypsat pro období po roce 2016 tendr pouze na provoz současné infrastruktury s mýtnými branami.

26. srpna 2015 - Vláda po odkladech schválila koncepci k tendru na výběr mýtného po roce 2016. Prostřednictvím bran se bude vybírat do konce roku 2019, pro další desetileté období pak bude soutěž technologicky otevřená. Vláda zároveň uložila MD vypsat neprodleně tendr na nového provozovatele mýtných bran a zároveň i na mýtného manažera pro hlavní tendr na provozovatele mýtného od roku 2020.

6. října 2015 - Ťok oznámil, že s přípravou tendru pomůže poradenská firma Deloitte; soutěž má být vypsána během prvního čtvrtletí roku 2016. Zakázku za až 52 milionů korun MD kvůli nedostatku času zadalo bez výběrového řízení. Nad způsobem výběru poradce se pozastavil mj. premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), zabývá se jím i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

1. listopadu 2015 - Ťok uvedl, že soutěž na výběr provozovatele stávajícího mýtného bude připravená do konce roku, a to i tehdy, pokud ÚOHS zruší přidělení zakázky na poradenství firmě Deloitte.

11. listopadu 2015 - Firma Kapsch zpochybnila harmonogram pro přípravu tendru. Podle firmy je nereálné dosáhnout dohody o předání informací k systému a spolupráci Kapsche s potenciálním novým provozovatelem do konce letošního roku.

20. listopadu 2015 - Vláda schválila návrh harmonogramu Ťoka na přípravu soutěže. Materiál počítá s vypsáním výběrového řízení na první ze soutěží začátkem příštího roku a s podpisem smlouvy v říjnu.

22. prosince 2015 - MD připustilo, že vybrat nového provozovatele mýtného systému v řádném výběrovém řízení už nelze do vypršení smlouvy s Kapschem ke konci roku 2016 stihnout.