Soutěž o pyžamo aerolinek Qantas sklidila jen posměch

Letecká společnost Qantas, proslulá provozem bez katastrofických nehod, zažila katastrofu s její poslední PR kampaň. Když dnes vyzvala na twitteru zájemce, aby popsali svůj „sen o luxusu na palubě letadla“, s tím, že vítězné přípěvky odmění pyžamem a necesérem, sklidila ironii, posměch a kritiku.

Svou roli sehrál jistě i fakt, že Qantas kampaň spustila jen den po krachu jednání s odbory, kvůli jejichž stávce koncem října zastavila všechny lety.

Soutěž nazvaná Luxus u firmy Qantas vyprovokovala na twitteru tisíce rozezlených reakcí uživatelů. Experti na na vztahy s veřejností(PR) hovoří o pravděpodobně největším selháním PR v dějinách Austrálie a fiasko aerolinek ukazují jako typický příklad nepředvídatelnosti sociálních sítí. „Je to obrovský nezdar PR, znamenitý příklad neschopnosti firmy naslouchat. Jednoduše nepochopitelné,“ prohlásil komentátor sociálních sítí Peter Clarke.

Hindenburg "píáru"

Jako o „Hindenburgu v oblasti strategie využívání sociálních sítí“ píše jeden z uživatelů twitteru a používá příměr k německé vzducholodi, jejíž triumfální přílet do Spojených států v roce 1937 se v mžiku změnil v katastrofu.

Autor píšící pod přezdívkou „ChanArmstrong“ konstatoval, že luxus u firmy Qantas je pro něj „víc než oznámení s tříminutovým předstihem, že celé aerolinie stávkují“, zatímco další uživatel „thesuspecto“ uvedl, že „raději volí luxus u společnosti Singapore Air“.

Daniel Angus, který na twitteru vystupuje jako „antmandan“, ironicky odtušil, že luxus u firmy Qantas znamená „zůstat bez varování trčet na opačné straně zeměkoule, když se člověk zrovna chce vrátit domů ke své desetiměsíční dceři“.

Pohlazení proti srsti

Spory vedení společnosti a odborů týkající se restrukturalizace firmy zablokovaly koncem října na letištích v Asii, Evropě a ve Spojených státech 70 tisíc klientů Qantasu. Technici, pozemní personál a piloti společnosti požadují zvýšení platů a protestují proti plánovanému přesunu aktivit Qantasu, který se chce více soustředit na asijsko-pacifický region. To by znamenalo ztrátu asi tisícovky pracovních míst v Austrálii.

Qantas najal čtyři poradce na sociální sítě, aby sledovali, co lidé píší na twitteru a na facebooku o říjnovém zastavení letů. Twitterová PR kampaň však zjevně náladu na sociálních sítích neodhadla a zapůsobila spíš jako pohlazení proti srsti už podrážděného zvířete.