Soutěže na železnici šetří státu stamiliony

vysokorychlostní železnice

vysokorychlostní železnice Zdroj: profimedia.cz

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v těchto dnech postupně zveřejňuje vítěze pěti obřích soutěží, které byly vypsány počátkem léta. Potvrzuje se přitom trend posledních měsíců, že reálné ceny zakázek jsou vlivem tvrdé konkurence na stavebním trhu o stovky milionů korun nižší než ty předpokládané.

Naposledy v pátek vyhlásila správa železnic vítěze na rekonstrukce železničních uzlů v Břeclavi a Ústí nad Orlicí. V prvním případě vyhrály firmy Elektrizace železnic Praha a AŽD s cenou necelých 900 milionů korun. To je o sto milionů méně, než železničáři původně předpokládali. Ještě větší rozdíl vyšel ze soutěže o stavbu v Ústí nad Orlicí. Eurovia CS zvítězila rovněž s cenou necelých 900 milionů, předpoklad při vypisování tendru činil 1,5 miliardy korun.

Pro ministerstvo dopravy to přitom znamená schizofrenní situaci. Na jedné straně může jásat nad výraznými úsporami, na druhé straně musí urychleně hledat další projekty, kde by se daly zbylé peníze utratit. To vše proto, aby se stihly vyčerpat nabízené prostředky z evropských fondů.

Jejich příspěvek může pokrýt až osmdesát procent celkových nákladů na stavbu. „Nynější tendry jsou na úrovni padesáti až šedesáti procent vypisovaných cen. O to více musíme připravit projektů,“ uvedl šéf rezortu dopravy Pavel Dobeš.

Výrazné cenové rozdíly vyplývají z toho, že velké projekty se připravují dlouhá léta dopředu a v současné době vypisované soutěže vycházejí z cen z dob stavební konjunktury. Po rozpočtových škrtech a několika vlnách hospodářské krize panuje na stavebním trhu „hlad“ a ve vypisovaných tendrech se tvrdě soutěží. Základním kritériem přitom je cena.
To potvrzují také další dvě z nedávno vyhodnocených železničních soutěží. Stavbu čtvrtého koridoru z Tábora do Sudoměřic získala společnost OHL ŽS s cenou dosahující 1,4 miliardy korun. Původní odhad SŽDC přitom byl o miliardu vyšší.

Trať z Prahy-Bubenče do Prahy-Holešovic zase vylepší společnosti Metrostav a Subterra, které si naúčtují 730 milionů korun, přičemž odhadovaná cena byla rovná miliarda. Nyní se netrpělivě čeká na vyhlášení vítěze klání o rekonstrukci stanice Olomouc. Tam je očekávaná cena 2,5 miliardy korun.

„Pokud žádný účastník zadávacího řízení nepodá do patnácti dnů od doručení oznámení námitky, SŽDC ještě v listopadu podepíše s vítěznými uchazeči smlouvy o dílo,“ sdělil k už vyhlášeným vítězům mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Toto upozornění je na místě. SŽDC například dosud nemohla uzavřít smlouvu s Metrostavem v takzvané zakázce desetiletí na stavbu koridoru vedoucího z Rokycan do Plzně. Metrostav nabídl cenu čtyři miliardy korun místo očekávaných 7,5 miliardy korun, ale druhá Skanska podala námitku.