Španělé prodávají opuštěné letiště. Dopravní letadlo tam nepřistálo už dva roky

Opuštěné letiště Ciudad Real

Opuštěné letiště Ciudad Real Zdroj: profimedia.cz

Opuštěné letiště Ciudad Real
Opuštěné letiště Ciudad Real
Opuštěné letiště Ciudad Real
Zavřené parkovací automaty na letišti Ciudad Real Central
4
Fotogalerie
Španělské letiště Ciudad Real, jehož výstavba stála jen před několika lety přes miliardu eur, je nyní na prodej za zlomek této sumy. Ambiciózní projekt neměl podle expertů šanci na úspěch, jeho nový majitel se bude muset vypořádat s nezájmem cestujících i vysokými dluhy.

Letiště napojené na nedalekou trat rychlovlaků mělo sloužit pro cestující mířící do Madridu, Sevilly či na andaluské pobřeží a ulehčit madridskému letišti Barajas. Nic z toho se ale nepodařilo a konkurzní soudce nyní letiště nabízí za sto tisíc eur.

Případný kupce bude ale muset uhradit i dluhy dosahující 529 milionů eur. Mezi největší věřitele patří aerolinky Air Nostrum a Air Berlin, své peníze ale ještě nedostali ani ti, jejichž domy ustoupily výstavbě letiště.

Letiště Ciudad Real sice nebylo nikdy od svého otevření v roce 2009 příliš vytížené, z původních letů do Londýna, Barcelony, na Mallorku a na Kanárské ostrovy nakonec zbyly jen linky nízkonákladových aerolinek Vueling. I ty se z letiště stáhly na konci roku 2011 a od té doby letiště jen zřídka navštěvují soukromé letouny.

Letiště přitom bylo dimenzováno na mnohem větší zástupy cestujících. Jeho jediná dráha je se svými čtyřmi kilometry jednou z nejdelších v Evropě, takže na ní mohou přistávat i ty největší letouny. Podle plánů mělo terminál o rozloze 2600 čtverečních metrů využívat pět milionů cestujících ročně, skutečné počty ale sotva dosáhly stovek tisíc.

Podle místního novináře Carlose Otty investoři nepředpokládali, že letiště bude vydělávat. „Mohli byste si myslet, že letiště neuspělo kvůli krizi, ale jsem přesvědčený, že akcionáři si nikdy nemysleli, že to bude fungovat,“ citovala jej BBC.

Tuto domněnku podporuje i zpráva bankrotového soudu. „Půjčky, které si investoři vzali, stačily na fázi stavby, nepočítaly ale s investicemi potřebnými pro to, aby letiště uspělo jako podnikatelský projekt,“ uvedl soud. „Samotná stavba poskytla investorům první zisk, protože kontrakty na stavbu podepsali se svými vlastními stavebními firmami,“ dodal.

Na neúspěchu letiště tratí i místní vláda, která investovala miliony eur do propagace a navíc se letišti zaručila za půjčku 140 milionů korun. Vláda prodělala i na dalším letišti duchů v Castellonu, na kterém od jeho otevření nepřistálo jediné letadlo.