Španělští experti to vzdali, rychlotratě připraví Češi

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Archiv/Euro

Na řešení podoby budoucích českých vysokorychlostních tratí se chtěl podle zjištění deníku E15 podílet španělský státní správce železnic ADIF. Evropskou jedničku v oboru rychlé železnice ale nakonec odradily české podmínky.

ADIF uzavřel kvůli účasti v tendru smlouvu s tuzemskou organizací CEDOP (Centrum pro efektivní dopravu). Soutěž vyhlašovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na technické řešení rychlotratí, tedy například podoby nástupišť, nádraží a dalších parametrů.

Španělsko-české uskupení ale podle ředitele CEDOP Petra Šlegra nakonec účast v tendru odpískalo, neboť by nesplnilo české kvalifikační požadavky. Ty Šlegr považuje za diskriminační.

„ADIF je technologický lídr v oblasti vysokorychlostních tratí. Ale ani s nimi jsme nebyli schopni splnit kvalifikační kritéria SŽDC,“ uvedl Šlegr. Celou věc proto na jeho popud řeší antimonopolní úřad.

O monopolním postavení dodavatelů pro železnici, například u pražců, kolejí nebo zabezpečení, hovoří už i ministerstvo dopravy

Správa železnic však na verdikt nečekala a uzavřela smlouvu s vítězem tendru, sdružením Sudop Praha a ACRI, což je asociace podniků českého železničního průmyslu.

Sdružení se například bude podílet na tvorbě norem pro vysokorychlostní tratě. Tyto dokumenty mimo jiné naznačí šance českých firem podílet se na výstavbě a provozu kolejí budoucnosti, ve hře tak je byznys na desítky let dopředu. SŽDC popírá, že by soutěž někoho předem vylučovala, uzavření smlouvy před výrokem úřadu zdůvodňuje správní lhůtou.

Lhůta ale podle Šlegra nebyla závazná, pokud by železničáři nespěchali s výběrem vítěze. Šéf CEDOP tak hovoří o zakonzervování monopolu některých dodavatelů SŽDC, například skupiny SUDOP.

Monopol projektování

„Společně se silným partnerem, kterým ADIF je, chceme rozbít současný monopol projektování na české železnici,“ uvedl Šlegr, který chce případnou diskriminaci dodavatelů hnát k Evropské komisi.

O monopolním postavení dodavatelů pro železnici, například u pražců, kolejí nebo zabezpečení, hovoří už i ministerstvo dopravy. V případě tendru na řešení VRT ale stojí za správou železnic.

„SŽDC neobdržela od antimonopolního úřadu návrh na předběžná opatření, která by zakazovala uzavřít smlouvu s vítězným uchazečem. Vedení SŽDC tak respektovalo výsledek výběrové komise,“ uvedl mluvčí MD Zdeněk Neusar.

ADIF
Spravuje 3100 km vysokorychlostních tratí (evropská jednička, světová dvojka po Číně)
Dalších 1500 km buduje
Vedle Evropy působí i v USA, Jižní Americe, Rusku či na Blízkém Východě
Spravuje 1700 nádraží pro osobní dopravu
Hodnota projektů za posledních šest let - 29 miliard eur