Základní dohoda má být připravena do dvou měsíců. Odkud se peníze vezmou, však úředníci neupřesnili. Mezi převáděný majetek patří například pozemky pod staničními kolejemi nebo technologické budovy. „Nedokážu si představit, že by České dráhy vlastnily pozemky pod kolejemi,“ uvedl ministr. Podle něho jde o další krok v procesu striktního oddělení dopravce od správce kolejí. Z právního hlediska prý není možné, aby správa železnic získala pozemky zdarma. Dráhy budou muset získané peníze investovat, například do nových vlaků. Celá věc má však problémový precedens z roku 2008.
Tehdy správa železnic převzala od ČD péči o koleje a s ní související majetek. Za ten dráhy dostaly 12 miliard korun, čímž se měly majetkové vztahy obou firem definitivně srovnat. A přestože měly dráhy všechny peníze investovat, více než tři miliardy spolkly mzdy, elektřina a další závazky.
Ředitel drah Petr Žaluda se hájil tím, že bez této injekce by podnik na výplaty neměl. Tenkrát i nyní záměr napadli soukromí dopravci. „Budeme to opět považovat za nepovolenou podporu Českých drah,“ řekl deníku E15 předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík. Sdružení si v roce 2008 na transakci stěžovalo v Bruselu, stížnost ale dosud nebyla vyřízena. Na problém se zadělalo už v roce 2003, kdy z tehdejší státní organizace České dráhy vznikla Správa železniční dopravní cesty a akciová společnost České dráhy. Jeden z argumentů soukromníků tak zní, že dráhy dostaly majetek od státu zadarmo, stát si ho ale následně kupuje zpět za obrovské peníze. Celý proces tím ale nekončí. Ministerstvo do budoucna zvažuje i převod nádražních budov na SŽDC. V tomto případě by už ale šlo o desítky miliard.