Stát opraví z peněz unie desítky nádraží

V rámci stavby koridoru se dočkají obnovy i nástupiště na Nádraží Holešovice

V rámci stavby koridoru se dočkají obnovy i nástupiště na Nádraží Holešovice Zdroj: E15 Eduard Erben

Opadaná omítka, netěsnící okna, děravé střechy, nevábná zákoutí, špína, zápach. Tak dnes vypadají mnohá česká nádraží, a to i ve velkých městech na hlavních železničních koridorech. Po letech přešlapování se teď stát rozhodl pro skokové a hromadné zlepšení. Desítky stanic by se během následujících dvou let měly dočkat rekonstrukce.

Za nápadem stojí snaha úředníků utratit co nejvíce peněz, které nabízejí evropské fondy. Na projektu spolupracuje Státní fond dopravní infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty a České dráhy. Seznam vyvolených nádraží se ještě piluje, podle informací deníku E15 ale už čítá téměř 60 položek. Jsou mezi nimi i ta, která České dráhy nazývají svými největšími ležáky. Jde například o České Budějovice, Pardubice, Plzeň, Kolín, Nymburk, Mladou Boleslav, Vyškov nebo Blansko.

Upřesněny zatím nejsou ani celkové náklady, odhad správy železnic počítá s desítkami milionů na jednu stanici. Celkem tak půjde o stovky milionů korun, přičemž až 85 procent nákladů uhradí Evropská unie. Fond dopravy počítá s tím, že ještě letos zaplatí projektovou dokumentaci, stavět a opravovat se začne příští rok. Vše se musí stihnout do konce roku 2015, kdy končí rozpočtové období unie.

„Je to jednoznačně správný krok. Nádraží je vstupní branou do města a zároveň vytváří první dojem při cestě cestujícího k vlaku. Některá jsou přitom v hrozném stavu, což je třeba urychleně řešit. Odstrašujícím příkladem je třeba Kolín,“ říká prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Celá akce má ale jeden háček. Výpravní budovy se začnou opravovat až poté, co je od Českých drah převezme do majetku Správa železniční dopravní cesty. Ta totiž může mnohem snáze čerpat evropské peníze. Převod už schválila porada ekonomických ministrů, příprava transakce je v plném proudu. Vše ještě ale bude muset projít vládou, což by mohlo být po odchodu ministra financí Miroslava Kalouska, který je kritikem převodu, jednodušší.

Projekty na opravy nádraží ale začne správa železnic za peníze fondu dopravy připravovat už letos ještě před samotným převodem budov. Pokud by budovy nakonec nebyly převedeny, České dráhy by projekty od správy železnic odkoupily.