Stát zvažuje nákup vlastních vlaků za více než dvacet miliard

Vzor Desná. Oddělení vlastníka od provozovatele vlaků funguje na trati v údolí říčky Desné, kde Arriva jezdí s obecními motoráky. V tuzemsku je to výjimka. Teď o obdobném modelu uvažuje ministerstvo dopravy

Vzor Desná. Oddělení vlastníka od provozovatele vlaků funguje na trati v údolí říčky Desné, kde Arriva jezdí s obecními motoráky. V tuzemsku je to výjimka. Teď o obdobném modelu uvažuje ministerstvo dopravy Zdroj: ctk

centrální dispečink SŽDC na Balabence
centrální dispečink SŽDC na Balabence
centrální dispečink SŽDC na Balabence
centrální dispečink SŽDC na Balabence
centrální dispečink SŽDC na Balabence
5 Fotogalerie
Správa železniční dopravní cesty teď zajišťuje výstavbu a údržbu tratí. Díky evropským dotacím by se mohla stát majitelem vlakových souprav.

Na ministerstvu dopravy zraje plán, jehož naplnění by od základu změnilo vlastnický model na české železnici. Úřad se vážně zabývá myšlenkou, že si stát pořídí vlaky, které bude půjčovat dopravcům. Využije k tomu dvacet miliard z evropských fondů, k nimž z rozpočtu přidá patnáct procent, tedy tři miliardy.

Příjemcem dotací a majitelem vlaků by se nejspíš stala Správa železniční dopravní cesty, jejíž hlavní činností je výstavba a údržba tratí. Naopak na dopravce, v první řadě na České dráhy, by zbyla role provozovatelů cizích souprav.

Ministr dopravy Dan Ťok v tom spatřuje hned několik výhod. „Takovým řešením bychom ulevili krajům, které by nemusely nést patnáct procent nákladů za pořízení vozidel buďto ihned, nebo v platbách dopravcům. Zároveň bychom mohli čerpat evropské dotace dříve, protože by nebylo nutné čekat až na podpis smlouvy s dopravcem na dotované linky,“ sdělil deníku E15 Ťok.

Myšlenku jednoznačně podporují soukromí dopravci, zatímco ČD se k ní staví rezervovaně. Například majitel RegioJetu Radim Jančura upozorňuje na třicetiletou životnost vlaků. „Je to jediné správné řešení. Během těch dlouhých let může jakýkoli dopravce zkrachovat, a v tu chvíli se investované peníze vypaří. Po vlacích natáhne ruku banka a vezme si je,“ řekl Jančura.

Jako další důvod pro zavedení nového modelu uvedl skutečnost, že nákup vlaků by byl rychlejší a levnější v jednom velkém tendru oproti řadě soutěží u dopravců.

To jako jeden z důvodů uvádí ministerstvo dopravy. Podle mluvčího Tomáše Neřolda by bylo jednodušší i předávání vozidel mezi dopravci, pokud jednomu skončí dotační smlouva a štafetu přebere jiná firma. Úřad rovněž upozorňuje na fakt, že zadluženým ČD by nový model ušetřil peníze na spolufinancování vlaků a ochránil je před rizikem finančních korekcí v případě chyb při čerpání dotací. Z Českých drah ale jásot nezní.

Poukazují například na to, že vozidla budou v majetku organizace, která dosud vlaky pro osobní dopravu nevlastnila a nemá zázemí ani zkušenosti pro jejich údržbu. „Pravděpodobně významně naroste aparát na straně vlastníka vozidel, který bude řešit kompletní problematiku sledování kilometrických proběhů, plánování údržby a správkárenství,“ doplnil mluvčí ČD Radek Joklík.

V kuloárech drážního ředitelství ale zaznívá mnohem více argumentů proti. Vadí například, že dopravce ztratí vliv na podobu flotily, nejasná odpovědnost za poruchy vozidel, nemožnost jejich nasazení jinde v síti po ukončení smlouvy či to, že by nevznikaly zdroje na obnovu parku v podobě odpisů. Zaznívají rovněž obavy o zaměstnanost v úseku údržby. Pro uvedení nápadu do praxe je nutné, aby ho schválila vláda.