Stát zvažuje přesun miliard ze silnic na koleje. Kvůli evropským fondům

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Novak Tomas/Euro

Ministerstvo dopravy dumá, jak v následujících měsících urychlit čerpání evropských fondů na dopravní projekty. Podle posledních odhadů nechá český stát v oblasti dopravy ke konci roku ladem v unijních fondech deset až dvanáct miliard korun. To by byl po problémech s čerpáním v minulých letech úspěch, ke kterému ale vede ještě trnitá cesta.

Úředníci proto zvažují převod několika miliard ze silničních do železničních projektů. Železnice je totiž v dolování fondů úspěšnější. O peníze zřejmě přijdou hlavní silniční tahy zařazené do páteřní evropské sítě TEN-T, naopak si polepší vedlejší tratě mimo TEN-T. Obnovy by se tak mohly dočkat některé regionální železnice, popřípadě se bude zvyšovat bezpečnost na přejezdech.

Podle některých informací by mohlo jít až o pět miliard korun. Ministerstvo chce využít mimo jiné nového pravidla Evropské komise, které bez zdlouhavé administrativy umožňuje zvýšit peníze v jedné oblasti až o deset procent na úkor jiné.

150 miliard korun mohlo v posledních sedmi letech vyčerpat Česko na dopravní stavby z unijních fondů

„Tuto flexibilitu bereme jako jeden z nástrojů, které máme k dispozici. Zatím je ale předčasné hovořit o přesné částce či projektech, které jsou ve hře,“ uvedl mluvčí úřadu Tomáš Neřold. U silničních projektů by stát rád uplatnil evropské peníze na poslední chvíli v inteligentních dopravních systémech.

Česká republika mohla v rámci operačního programu Doprava získat v období 2007 až 2015 přes 150 miliard korun. To je nejvíce ze všech českých operačních programů. Úspěšnost čerpání ale sráží nepřipravenost projektů, chyby v tendrech a následná desetiprocentní plošná korekce ze strany Evropské komise.

Fázování aneb Času dost
Brusel se snaží usnadnit čerpání fondů i takzvaným fázováním. Nově už netrvá na striktním pravidle, že financovaná stavba musí být hotova do konce roku. Na základě nových pravidel z dubna lze projekty rozdělit na dvě části a proplatit každou zvlášť. Stavebníci tak nemusejí pracovat s pocitem, že při nedokončení celé stavby přijdou zcela o její proplacení z evropských fondů. V tuzemsku se to týká například výrazně zpožděného železničního tunelu u Plzně za čtyři miliardy korun.

Dan Ťok: Chci vrátit Česko na železniční mapu Evropy