Tahanice o silniční miliardy dělí poslance

Nově vznikly také silnice navazující na most

Nově vznikly také silnice navazující na most Zdroj: FCC Construccion

Petr Bendl
Slovenská rychlostní silnice R1
dálnice, silnice
Nizozemské silnice jsou podle bezpečnostních auditů nejlepšími v Evropě
Zatopená silnice poblíž Berounky u Řevnic
7
Fotogalerie

Ostře sledovaná novela zákona o pozemních komunikacích uspěla ve sněmovních výborech jen napůl. Novinka, která má zajistit krajům bez soutěže údržbu státních silnic první třídy, narazila v hospodářském výboru. Naopak uspěla ve výboru pro regionální rozvoj. Osud novely rozhodne o miliardách, které stát na správu svých silnic vynakládá.

 

V případě úspěchu sociálnědemokratických předkladatelů bude moci stát poslat peníze krajům, potažmo jejich silničním správám. Pokud novela neprojde, dotáhne Ředitelství silnic a dálnic do konce již vypsané tendry, jejichž souhrnná hodnota přesahuje osm miliard. Soutěže stát vypsal v září, aby neriskoval, že se od května nebude mít o silnice kdo starat.

Současné smlouvy na údržbu totiž vyprší na jaře. Novelu vesměs odmítá pravice, která prosazuje soutěže a poukazuje na nehospodárnost krajů. „Tímto rozhodnutím nalijeme peníze do systému, který není efektivní a plýtvá penězi,“ řekl poslanec Petr Bendl (ODS). Odvolává se na nález Národního kontrolního úřadu, který mimo jiné konstatoval velký rozptyl v cenách za stejnou činnost, například u frézování sněhu byl rozdíl mezi kraji až trojnásobný.

Naopak předkladatel Jan Birke (ČSSD) poukazuje na tvrzení krajů, že spojením údržby krajských silnic nižších tříd a státních „jedniček“ lze docílit synergických efektů. Poukazuje rovněž na memorandum, které letos v létě uzavřelo ministerstvo dopravy s končícím vedením Asociace krajů. Ministerstvo se zavázalo v případě přijetí novely předat údržbu krajům, pokud budou mít zájem.

Jenže to se tak dostalo do schizofrenní situace. Ministerstvo totiž zároveň tvrdí, že přímé zadání je v rozporu s evropským právem a hrozí za něj unijní sankce. S přímým zadáním údržby tak chce zároveň dohodu, že kraje případnou sankci zaplatí. „Bez takové dohody není možné státní rozpočet vystavovat riziku postihu a nesení břímě uvedené sankce,“ řekl náměstek ministra Jakub Kopřiva. Sněmovna bude novelu schvalovat zřejmě na lednové schůzi.