Tendr exministra Žáka na poznávací značky vozů má vady

Poznávací značka, ilustrační foto

Poznávací značka, ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta E15

Podle právníků by výběrové řízení na dodavatela registračních značek narazilo na odpor antimonopolního úřadu.

Návrh otevřené soutěže na registrační značky pro automobily, které po několikaměsíčním odkládání těsně před odchodem z funkce podepsal bývalý ministr dopravy Zdeněk Žák, je podle všeho diskriminační. Místy může dokonce nahrávat dosavadnímu monopolnímu dodavateli, tedy společnosti Hicon. Vyplývá to z textu zadávacího řízení, který má E15.cz k dispozici. Žákův nástupce Antonín Prachař se zatím nerozhodl, jak s tendrem naloží.

Zájemce musí mít sklad v Pardubicích

Podle důvěryhodných zdrojů blízkých rezortu je navrhované řízení v rozporu s českými i evropskými předpisy o zásadách transparentnosti a rovného zacházení s uchazeči o veřejné zakázky. Například jde o požadavek, aby měl příští dodavatel značek příruční sklad v tuzemsku, přičemž bude preferováno území města Pardubice. To zahraniční společnosti jednoznačně diskvalifikuje.

Zájemce má dále předložit seznam zakázek z posledních tří let, kde je stanovena podmínka, aby jejich objem dosahoval alespoň 50 milionů korun a týkaly se výrobků z lehkých kovů. Jakých konkrétně se však v dokumentu nepíše. Uchazeči mají také doložit technický popis svých výrobních zařízení, která musí být automatizovaná.

„Návrh je v přímém rozporu s tuzemskými i evropskými zásadami a bude muset být podstatně přepracován, a to pod hrozbou rizika, že zadávací řízení zruší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,“ shodli se E15.cz oslovení právníci.

Prachař dává přednost německému modelu

Zcela chybné je pak to, že návrhy smluv s vítězem tendru vycházejí z obchodního zákoníku, který platil do konce loňského roku. To znamená, že zcela ignorují nový občanský zákoník. Zájemce má rovněž doložit osvědčení Národního bezpečnostního úřadu pro nakládání s utajovanými informacemi, čemuž odporuje skutečnost, že zakázka se bezpečnosti země netýká.

Nový šéf rezortu Antonín Prachař (ANO) se chce materiálem nejprve seznámit. Místo letité praxe, na níž firma Hicon profituje už od roku 1998, by údajně zavedl německý model. Ten spočívá v tom, že stát vybere několik firem, které vyrábí základ plechové značky s ochrannými prvky. Vyražení dané kombinace si pak obstarají a zaplatí občané prostřednictvím regionální samosprávy a jejích místních dodavatelů.

Hicon už vydělal miliardy

Žák koncem ledna uvedl, že výběrové řízení je kompletně připravené a jeho nástupce ho prý může vypsat v řádu dnů. Původně se přitom počítalo s tím, že soutěž poběží už od loňského podzimu. Ministerstvo dosud Hiconu už šestnáct let starou smlouvu prodlužovalo formou dodatků, což mimo jiné kritizoval tuzemský výrobce Bamaz.

Stát za jednu značku platí 115 korun bez DPH. Reálná cena se přitom podle množství ochranných prvků pohybuje od 50 do 90 korun. Průměrná hodnota zakázek pro Hicon v posledních letech dosahovala v průměru 260 milionů ročně, předloni to bylo 210 milionů.