TransAsia zrušila přes stovku letů, na piloty čekají testy
Středeční havárie turbovrtulového letounu ATR 72-600 si dosud oficiálně vyžádala 40 lidských životů - patnáct lidí se zachránilo a tři těla dosud nebyla objevena. Úřady se však netají tím, že neočekávají, že by kdokoli mohl v chladném počasí od středy přežít.
Tchajwanská rada pro leteckou bezpečnost v pátek oznámila, že předběžné výsledky zkoumání černé skříňky odhalily příčinu havárie. Téměř nový letoun nezískal při vzletu dostatečnou rychlost; mezi důvody patrně figuruje několik skutečností, které úřady dosud nebyly schopné vysvětlit.
Podle dat dostupných z černé skříňky fungoval pravý motor normálně, ale z neznámých důvodů vyslal do bezpečnostního systému letounu varování; systém zareagoval tím, že automaticky nastavil listy vrtule tak, aby byly rovnoběžné s prouděním okolního vzduchu a tudíž pro pohon letounu nepoužitelné. Vzápětí posádka manuálně snížila výkon levého motoru a hned poté byl přerušen přívod jeho paliva.
Podle agentury Reuters, jež o průběhu šetření informovala, nedává smysl ani jeden z kroků - falešné bezpečnostní varování pravého motoru, reakce systému i znehybnění levého motoru.
Dodatečný trénink
TransAsia po konzultaci s tchajwanskou Správou civilního letectví (CAA) zrušila 90 víkendových letů na domácích linkách. V sobotu pak zrušila dalších 52 letů naplánovaných na pondělí a úterý. Všech 71 pilotů, kteří létají s letouny ATR, musejí v té době absolvovat dodatečný výcvik a složit ústní a písemné testy. Agenturní zprávy nespecifikovaly, jestli součástí výcviku bude výslovný pokyn nevypínat při vzletu motory.
„Skutečnost, že jsme nařídili dodatečné zkoušky, svědčí o naší důvěře v naše stroje a jejich piloty,“ citovala agentura Clarka Lina, ředitele CAA pro bezpečnostní normy. Letouny ATR vyrábí Airbus společně s italským výrobcem Alenia Aermacchi SpA.