Tunel za miliardy rozděluje italskou koalici i společnost

Mont Cenis tunel

Mont Cenis tunel Zdroj: Reuters

Mont Cenis tunel
Mont Cenis tunel
Mont Cenis tunel
Mont Cenis tunel
Mont Cenis tunel
8
Fotogalerie

Strategické spojení, které má značně usnadnit spojení mezi italským Turínem a francouzským Lyonem, sype štěrk do již tak drhnoucího soukolí italské vládní koalice. K dokončení železničního tunelu, jehož výstavba vyjde minimálně na 8,6 miliardy eur, se totiž pravicová Liga i levicové Hnutí pěti hvězd staví naprosto opačně.

Zatímco i na francouzské straně strategického spojení se již razící stroje zakousávají do horského masivu tempem osmnácti metrů za den, Italové jsou nejistí, zda má za současné situace smysl projekt dokončovat. Zatímco Liga je jednoznačně pro dokončení stavby o celkové délce 57 kilometrů, Hnutí pěti hvězd přemýšlí, zda by miliardové náklady nebylo možné v zemi s významnými sociálními problémy využít jinak.

Situaci neuklidňují ani blížící se evropské volby, kvůli kterým se obě strany ve svých pozicích ještě více utvrzují, což ovlivňuje i současnou vládní koalici, jejíž jsou obě strany již osm měsíců součástí. Z obou stran tedy zaznívají kritická vyjádření, někteří dokonce miliardový projekt označují za „idiocii“, jak uvádí agentura Reuters. Většina Italů je přitom podle posledních průzkumů spíše pro dokončení projektu, v jehož rámci se již podařilo prorazit tunel o délce více než 25 kilometrů.

I přesto se však země na obou stranách horského masívu Moncenisio rozhodly, že dočasně zastaví uzavírání nových kontraktů. Minimálně do té doby, než italští politici dostanou na stůl analýzu nákladů, která má být hotová ještě v lednu. „Situace je opravdu vážná, protože na obou stranách stojí naprosto odlišné typy politiků i voličů,“ uvedl pro Reuters politický konzultant Lorenzo Pregliasco.

Zastánci tunelu přitom upozorňují, že cena zakonzervování stavby se může hravě vyrovnat nákladům na její dokončení, opuštění stavby tak podle nich nemusí být jednoznačně výhodné. Zároveň by o práci přišlo minimálně osm stovek zaměstnanců.

I přesto, že je dokončení tunelu v nedohlednu, spekuluje se v Itálii i o tom, zda mělo vůbec tunel smysl stavět. Železniční spojení je sice součástí strategického plánu Evropské unie, podle kterého dojde ke spojení železnic a přístavů mezi Španělskem a Ukrajinou, nicméně odborníci z univerzity v Turínu pochybují o návratnosti investice. Provoz podle nich nebude dostatečný, aby vůbec pokryl náklady na údržbu tunelu.