Turisté víc létají a čekají na dálniční síť

Hradní stráž

Hradní stráž Zdroj: profimedia.cz

Hoteliéři si libují, neboť zahraniční turisté lámou v Česku rekordy. Navíc dovolenou doma letos zvolila i spousta Čechů. Aerolinky více létají a Češi obecně více utrácejí za zábavu včetně hazardních her a luxusních dovolených.

Turistický ruch přidává i bez ruských turistů

Podnikatelé v cestovním ruchu se mohou letos ohlížet zpět s úlevou. Všechna čísla v turistice utěšeně rostla a některá dosáhla letitých vrcholů. Na druhé straně se ani letošek neobešel bez nečekaných ran, teror narušil letní program v Tunisku a především podzimní sezonu v Egyptě. I přesto Asociace českých cestovních kanceláří odhaduje, že počet prodaných zájezdů letos překoná dva miliony, když loni to podle ČSÚ nebylo ani 1,9 milionu. „Tu hranici se určitě podaří překonat, je otázkou, zda to bude o 50 nebo sto tisíc,“ říká místopředseda asociace Jan Papež.

Podle něj cestovky mnohem lépe ladily nabídku s poptávkou mimo problematické destinace. Nárůsty cítili prodejci především na tradiční destinace, jako je Španělsko, Itálie, Chorvatsko a Řecko. Libovat si mohou i tuzemští hoteliéři, neboť zahraniční turisté lámou letos v českých zemích všechny rekordy. A po vlasti se rozjeli i domorodci. Počitadlo zahraničních turistů se zřejmě na silvestra zastaví kolem čísla 8,7 milionu, což je o osm procent více než loni. České hotely nikdy předtím tolik cizinců nehostily. A těšit je mohou i rostoucí výnosy. Průměrná cena za pokoj se letos v Praze vyšplhala na 72 eur, když loni to bylo o deset eur méně. Pláč je slyšet pouze z Karlových Varů, které opustili štědří Rusové. Jinde se úbytek klientů z Ruska podařilo nahradit Západoevropany, především Němci a Italy. Významnější roli začíná hrát rovněž čínská klientela.

Dopravní oživení plné akvizic

Dopravní byznys si letos užívá ekonomické konjunktury a vykazuje lepší čísla než v zatím rekordním roce 2008. Nechybějí přitom ani zajímavé akvizice. Pokud se potvrdí průběžné údaje, překoná celkové množství zboží na korbách českých náklaďáků hranici 440 milionů tun, což je meziročně o 15 procent více. Z toho tyje i stát, neboť vybrané mýtné na dálnicích za celý rok naroste o 11 procent a přiblíží se deseti miliardám. Nákladní železnice už má sice lámání rekordů dávno za sebou, i tak ale může dospět k nejlepšímu výsledku za poslední léta. V pololetí rostla téměř pětiprocentním tempem, což by na konci roku znamenalo 96 milionů přepravených tun.

PKP CargoPKP Cargo | profimedia.cz

Právě železnice se týkají dvě nejzajímavější akvizice roku. Polský logistický gigant PKP Cargo , původně vlastněné podnikatelem Zdeňkem Bakalou. Poláci koupili 80 procent za zhruba tři miliardy korun. Velké plány přitom mají hlavně s terminálem Ostrava Paskov, který . PKP Cargo chce jeho kapacitu v příštích dvou letech zdvojnásobit na 4800 kontejnerů.

Druhou akvizicí je . LokoTrain půjčuje kolejová vozidla a strojvedoucí. Ministerstvo dopravy chce od ledna zastavit zmenšování podílu železnice na dopravním trhu výraznou slevou na poplatku za použití kolejí pro takzvané jednotlivé vozové zásilky. Přes nebývale úspěšný rok není ale logistické nebe zcela bez mráčků: dopravcům chybějí tisíce řidičů, omezují je kontroly na hranicích i administrativní zásahy některých států. Někteří speditéři musejí už kvůli nedostatku personálu odříkat zakázky.

ČSA odstartovaly svou záchranu

Letitý boj Českých aerolinií o přežití byl letos sledován o něco ostřeji než v minulosti. Národní dopravce je totiž od jara většinově privátní firmou, když největšími akcionáři jsou Korean Air a Travel Service. Státu zůstala po letošním vstupu Travel Servisu necelá pětina a i té by se rád zbavil. Soukromí vlastníci přitom dali firmě jediný úkol: zakončit léto i celý rok v černých číslech. To se zřejmě povede, . Ještě důležitější je pro firmu provozní výsledek, který činil černých 208 milionů korun. Do plusu se přehoupl po sedmi letech. Ve společnosti tak zafungoval tvrdý ozdravný program, na vlně rostoucí poptávky se navíc veze celé letectví.

Potvrzují to údaje pražského letiště, kde počet cestujících letos roste sedmiprocentním tempem. Letiště tak bude atakovat hranici 12 milionů pasažérů, kterou se naposledy a teprve podruhé podařilo překonat v roce 2008.

ČSAČSA | CSA

Rušno je i na českém nebi, z čehož těží Řízení letového provozu. Dle odhadů vedení podniku , což je dosavadní rekord. Loni to bylo 725 tisíc. Největšími zákazníky ŘLP jsou Lufthansa, Emirates a Turkish Airlines. Na nebi přitom přibývá největších strojů, především Airbusů A380. Oživení v Praze ovšem nejlépe dokládá skutečnost, že tu .

Bitva o zdanění hazardního byznysu

Stát versus zdanění loterií a hazardu. To byla jedna z nejtěžších bitev na právním poli v letošním roce, která ještě stále nekončí. Výsledkem je zvýšení daní od ledna z dvaceti procent o tři, respektive osm bodů podle typu hry a plán na další zvýšení od roku 2017. S výjimkou ministerstva financí ale s novými zákony není spokojen nikdo – podle loterií, sázkových kanceláří a provozovatelů automatů jsou příliš tvrdé a posílí černý trh, pro obce jsou prý finančně nevýhodné a pro experty naopak měkké, neboť příliš nepodporují boj proti herní závislosti. Od ledna se zvýší nejen míra zdanění, ale i denní poplatek za každý výherní automat o téměř polovinu na 80 korun. Stát si slibuje přínos do státní pokladny ve výši zhruba dvou miliard. Obce ale tvrdí, že přes ujištění státu o stamiliony přijdou. Z výnosů z herních automatů totiž nebudou dostávat čtyři pětiny jako dosud, ale jen 63 procent. Vzhledem k dalšímu snižování počtu automatů tak i přes zvýšení sazeb očekávají pokles příjmů.

Ještě silnější odpor zní z tábora tuzemských loterií, sázkových kanceláří a provozovatelů automatů. Část z nich začala vyhrožovat, že kvůli zvýšení daní omezí podporu mládežnického sportu, na který nyní mohou posílat – a také zatím posílají – čtvrtinu ze svých daní státu. Zejména se jim nelíbí, že zákon daní pouze tuzemské hráče, ale neřeší vstup zahraničních on-line sázkových kanceláří na český trh. Zároveň tvrdí, že vyšší zdanění jen posílí nelegální trh.

HazardHazard | ctk

A z pohledu firem na trhu bude hůř. Další balík zákonů již prošel prvním čtením ve sněmovně. Od roku 2017 by směly zvýšit daně na 25, 3 a 35 podle typu hry. Měl by také umožnit zahraničním firmám vstoupit na český trh a zároveň zabránit působení těm, které o českou licenci nepožádají. Proti riziku gamblerství se pak zavádí monitorovací systém, který by měl rizikové hráče v aktivitách omezovat. Zda bude systém funkční, ale ukáže až praxe.

Ubylo e-shopů, přeživší sílí

Češi ani v letošním roce neztratili chuť utrácet čím dál víc peněz v internetových obchodech. V branži se letos očekávají rekordní tržby kolem 81 miliard korun. Naopak letos to bylo poprvé, kdy počet e-shopů mírně klesl. Přesto jich je stále neuvěřitelných sedmatřicet tisíc. Avšak skutečných tvůrců trhu s tržbami nad miliardu korun je jen několik.

Letošní rok se nesl rovněž ve znamení změny na pozici lídra on-line trhu. Dlouhou dobu neotřesitelnou Alzu letos na špici pelotonu vystřídala skupina e-shopů kolem skupiny Rockaway a jejího E-commerce holdingu s konsolidovanými tržbami kolem dvanácti miliard korun. Na první místo uskupení Jakuba Havrlanta vystřelila loni odstartovaná spolupráce s miliardářským duem Daniel Křetínský – Patrik Tkáč. Jejich akviziční tažení postupně gradovalo. Chvíli to vypadalo, že na jistý čas bude jejich největším letošním soustem. Na konci října ale přepis mapy českého internetu završili. Přibrali nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a. O novém premiantovi trhu bylo rozhodnuto. Transakce za více než pět miliard korun byla současně vycouváním posledního velkého hráče ze zahraničí. Mall.cz a spol. totiž několik let ovládal jihoafrický koncern Naspers.

Vedle nejtěžších vah ale obchodování on-line přilákalo řadu zajímavých jmen českého „kamenného“ byznysu. V branži se objevil například Vladimír Johannes, před lety jeden z nejvlivnějších mužů tuzemské energetiky. Velkopodnikatel z logistiky a potravinářství František Piškanin zase investorsky vstoupil do e-shopu s potravinami Rohlik. cz. Do slibného prodeje potravin on-line naskočil během roku rovněž E-commerce holding se svým obchodem Kolonial.cz. E-shopy také pokračovaly v budování nových logistických kapacit. Největší hráči typu Mallu nebo Alzy investovali do sofistikovaných skladů, které si v ničem nezadají s provozy Amazonu. Ten mimochodem právě letos do Prahy sestěhoval vrcholové evropské manažery a počítačové odborníky.