Účet za vandaly v MHD: 28 milionů za „velkou“ čtyřku. Řádí graffiti

Vandalové v MHD

Vandalové v MHD Zdroj: DPP

Vandalové v městské hromadné dopravě způsobují v Česku škody za desítky milionů korun. Další miliony stojí ochrana proti nim. Jen v Praze, Plzni, Brnu a Ostravě ochudili loni vandalové MHD o více než 28 milionů korun. Byly by za to čtyři nové autobusy s ekologickým provozem na CNG. Nejvíce všude bojují s fenoménem doby - graffiti. Ve škodách “vítězí” pražské metro s 10 miliony korun, následuje s pěti miliony Dopravní podnik Ostrava. Naopak slušně vychází s menšími škodami Plzeň.

„Za rok 2015 vznikla na vozech metra škoda 10,35 milionu korun, z toho pro bližší představu za odstranění následků graffiti 8,8 milionu a za ostatní vandalismus 1,55 milionu korun. Letos zatím činí náklady na odstranění následků vandalismu 2,58 milionů, z toho za graffiti vice než 2,1milionu,“ vypočítal pro E15.cz mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Jiří Štábl.

Další škody v Praze počítá i povrchová doprava. Poškozením vybavení tramvajových vozů přišel DPP o vice než 375 tisíc korun. Samostatnou kapitolou jsou opět graffiti, jejich odstranění loni podnik stálo téměř 3,1 milionu korun.

U autobusů je situace obdobná. Odstraňování graffiti loni stálo 2,1 milionu korun, další výlevy vandalů jeden million korun.
Nemalé škody způsobí vandalové i na povrchových zastávkách a informačním systemu ve stanicích metra. Loni to bylo za 1,75 milionu.

Velkým pomocníkem jsou kamerové systémy, DPP plánuje provozovat systémy se záznamem

DPP nestojí proti vandalům s rukama v klíně, obrana však stojí hodně peněz. Osvědčily se například antigraffitti nátěry či instalace protivandalských folií na boční okna vozů. Jen v tramvajích vylepili loni fólie za 444 tisíc korun.

„Velkým pomocníkem jsou kamerové systémy, kde DPP má snahu do budoucna provozovat systémy se záznamem. Projekt je nyní na svém začátku, kdy pro úspěšné spuštění systému je nutná registrace zpracovatele osobních údajů u ÚOOÚ. Náklady na tento projekt nejsou ještě vyčísleny, bude záležet na výsledcích veřejné soutěže na dodavatele záznamových zařízení,“ dodává Štábl. Kamerové systémy bez záznamu jsou nyní v tramvajích k dispozici.

Náklady na odstraňování graffiti z tramvají DPP
RokVýdaje v mil. Kč
20105,741
20114,5
20123,417
20133,434
20143,328
20153,084

Zdroj: DPP

Brno

„Jen za letošní první dva měsíce dosahují škody po vandalech v našem podniku téměř 600 tisíc korun. V loňském roce se vyšplhaly k 4,1 milionům. Největší jsou na tramvajích, následují autobusy a trolejbusy. Tyto finance bychom samozřejmě mohli investovat jinam,“ stěžuje si generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Kromě poškrábaných skel a sedadel způsobují vandalové škody ve velké míře také sprejováním po karosériích vozidel nebo objektech v majetku DPMB (označníky nebo jízdní řády). Největší riziko je přitom během jízdy a také na konečných zastávkách.

Jako účinný nástroj se DPMB osvědčil kamerový systém ve vozidlech. Aktuálně jsou kamery se záznamem v 41 tramvajích. Další vozy mají kamery bez záznamu.

Testujeme možnost speciálních fólií, které se nalepí na nové sklo a tím ho ochrání.

„Instalace kamer v MHD se ukázala jako nejúčinnější nástroj v boji proti vandalům, i proto chceme počet kamer ve vozech zvyšovat, což samozřejmě souvisí i s obnovou vozového parku,“ dodal generální ředitel.

„Nyní testujeme možnost speciálních fólií, které se nalepí na nové sklo a tím ho ochrání. Jejich cena pro rovné sklo je 650 korun. Pokud už je sklo poškrábané, vyleštíme ho a následně opět polepíme fólií. Vyjde to na 1150 korun. To je podstatně méně, než výměna skel. Klasické stojí pět tisíc korun, oválné 12 tisíc,“ spočítala mluvčí DPMB Barbora Lukšová.

Ostrava

Vandalové v Ostravě se pak „činí“ ještě více než v Brně. „V roce 2015 způsobili škody na majetku podniku zhruba za 5,5 milionu korun. Až do roku 2014 škody trvale mírně stoupaly, ke zlomu došlo v roce 2014, kdy jsme zaznamenali pokles o 11 procent. Příčiny poklesu nejsou zcela zjevné, ale věříme, že tento trend bude pokračovat,“ doufá mluvčí Dopravního podniku Ostrava (DPO) Miroslav Albrecht.

Rozhodli jsme se dovybavit kamerami 70 dalších vozidel

Nevyšší škody (60 %) DPO zaznamenává trvale na tramvajích, a to konkrétně v jejich interiérech, kde vandalové nejvíce ničí okna škrábáním a další části interiéru devastují spreji a fixy. Nejhůře se bojuje proto poškrábaným oknům, a to s ohledem na pořizovací cenu nového okna.

I v Ostravě si pochvalují kamery. „Aktuálně provozujeme ve dvou středněkapacitních tramvajích kamerové systémy se záznamem. Výsledky jsou velmi příznivé. Proto jsme se rozhodli dovybavit těmito systémy 70 dalších vozidel, převážně tramvají. Dále zkoušíme rozličné technické prostředky k odstraňování škod - speciální polepy skel čirou fólií k odstranění škrábanců, speciální rozpouštědla na spreje a dále ochranné nátěry ploch interiérů, umožňující snadnější odstranění graffiti,“ upřesnil mluvčí DPO.

Plzeň

I Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) nehlásí nic „nového pod sluncem“. I tady nejvíce zlobí graffity. „Za rok 2015 jsme v rámci škod evidovali 600 případů graffiti. Letos už vice než 100 případů. Částku za odstranění graffiti nemůžeme přesně vyčíslit, jelikož se odstraňují v rámci celkové péče o vozidla, kterou pro nás zajišťuje externí firma,“ říká mluvčí PMDP René Vávro.

Nejhůře se nám bojuje proti grafiti, které se objeví až po několika hodinách

Podnik loni řešil 20 případů dalšího vandalismu v dopravních prostředcích, nejčastěji v tramvajích na sedadlech, sklech a kabinách řidičů. Škoda dosáhla 200 tisíc korun.

„Nejhůře se nám bojuje proti grafiti, které se objeví až po několika hodinách, protože někteří vandalové používají neviditělné fixy,“ vysvětluje Vávro.

V rámci trvalého boje s vandaly se plzeňští snaží co nejvíce spolupracovat s policií. Zvažují rovněž zavedení kamerového systému ve vozech PMDP.