Unii čeká boj o práva leteckých cestujících

Lufthansa zatím zrušila 110 letů na krátké a středně dlouhé vzdálenosti a očekává, že bude muset zrušit i několik letů na dlouhé vzdálenosti. Stávka sice skončí hodinu po poledni, dopad na lety však bude mít celý den, varovala Lufthansa. Frankfurt je nejvytíženějším letištěm v Německu. (Foto ČTK)

Lufthansa zatím zrušila 110 letů na krátké a středně dlouhé vzdálenosti a očekává, že bude muset zrušit i několik letů na dlouhé vzdálenosti. Stávka sice skončí hodinu po poledni, dopad na lety však bude mít celý den, varovala Lufthansa. Frankfurt je nejvytíženějším letištěm v Německu. (Foto ČTK) Zdroj: ctk

Nedávná stávka pracovníků společnosti Swissport zajišťující odbavování zavazadel na bruselském letišti zamotala hlavu řadě cestujících, kteří se po příletu na letiště ani po několika dnech nedočkali svých zavazadel.

Právě stávka byla dosud jednou z událostí, při kterých měli cestující právo žádat odškodnění po letecké společnosti. Evropská komise ale nyní navrhuje zařadit stávku mezi takzvané mimořádné události, na které se povinnost odškodnění nebude vztahovat. Vyplývá to z návrhu komise, jenž se nezamlouvá některým poslancům Evropského parlamentu a chtějí usilovat o jeho změnu.

Návrh definuje „mimořádné okolnosti“ jako okolnosti, které nejsou vlastní běžnému výkonu činnosti příslušného leteckého dopravce a jsou mimo jeho skutečnou kontrolu. Například přírodní katastrofy nebo stávky řídících letového provozu by měly být považovány za mimořádné, avšak technické problémy zjištěné při běžné údržbě letadel nikoli.

„Tento návrh Evropské komise vyvolal nemilé překvapení. Je sice veden snahou o zpřesnění stávajícího textu, ale zároveň obsahuje návrhy, které by vedly ke snížení práv cestujících v praxi,“ řekla deníku E15 Zuzana Roithová (EPP), která je členkou výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů v Evropském parlamentu. Podle europoslankyně právě příliš široké vymezení mimořádných okolností umožňuje dopravcům se vzdát odpovědnosti a kompenzací.

„To považuji za chybné, nelze podpořit návrh, který by nesloužil jako stimul pro dopravce, aby se snažil předcházet zpoždění a podobně,“ dodala Roithová s tím, že bude prosazovat takové změny, aby spotřebitel nebyl ten, kdo táhne za kratší kus provazu.

Brusel přijal původní Nařízení EU o právech cestujících v letecké dopravě v roce 2004. V únoru následujícího roku vstoupilo v platnost.

Změny, jež navrhuje Evropská komise

» pro náhradu škody se doba zpoždění prodlužuje ze tří na pět hodin u všech letů v EU a krátkých mezinárodních letů do 3500 kilometrů

» pasažéři mají právo na náhradu škody u letů se změněným časem odletu, pokud je oznámen méně než dva týdny před odletem

» cestujícímu nesmí být odepřen nástup na palubu na zpáteční let jeho letenky proto, že neuskutečnil první cestu

» cestující má právo na klimatizaci, použití toalety, lékařskou pomoc a přístup k pitné vodě, pokud zpoždění na odbavovací ploše přesáhne hodinu