Unikátní lokomotiva „laminátka“ se stěhuje do Národního technického muzea

Prototypová elektrická lokomotiva S699.001 na nádraží v Plzni před odjezdem do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.

Prototypová elektrická lokomotiva S699.001 na nádraží v Plzni před odjezdem do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Zdroj: ČTK / Chaloupka Miroslav

Prototypová elektrická lokomotiva S699.001 na nádraží v Plzni před odjezdem do Železničního depozitáře Národního technického muzea v Chomutově.
Unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963. Laminátka se stěhuje z plzeňské Techmanie do Národního technického muzea.
Unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963. Laminátka se stěhuje z plzeňské Techmanie do Národního technického muzea.
Unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963. Laminátka se stěhuje z plzeňské Techmanie do Národního technického muzea.
Unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963. Laminátka se stěhuje z plzeňské Techmanie do Národního technického muzea.
6
Fotogalerie

Jedinečný prototyp lokomotivy zvaný Velká laminátka vyjel z plzeňského nádraží do Chomutova. Míří do železničního depozitáře, které tam má Národní technické muzeum (NTM). Šestinápravový unikát je největší a nejtěžší elektrickou lokomotivou pro traťovou službu na území Česka.

„Lokomotiva S699.001, jejíž koupě do sbírek NTM se právě uskutečňuje, je další z řady úspěšných akvizic Národního technického muzea, které v tomto roce obohatilo své sbírky o desítky kolejových vozidel – naprostých unikátů i vozidel typických pro československou železniční historii i současnost,“ uvedl mluvčí muzea Jan Duda.

Lokomotiva, která je zapsána na seznamu kulturních památek ČR, byla v minulém týdnu převezena z plzeňské Techmania Science Center do plzeňského depa Českých drah, kde byla prohlídnuta a připravena na přesun.

Své nové místo najde v chomutovském železničním depozitáři, kde bude vystavena v příštích letech pro návštěvníky během sezonního zpřístupnění depozitáře. „Po dokončení stálé expozice Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží v Praze je předpokládáno vystavení této významné kulturní památky právě zde. Ani jedna z lokací nevylučuje příležitostné vystavení na dalších místech, domovskou Plzeň nevyjímaje,“ uvedl mluvčí.

Laminátka je unikátní prototyp šestinápravové elektrické lokomotivy S699.001 vyrobené ve Škodě Plzeň roku 1963, největší a nejtěžší elektrické lokomotivy pro traťovou službu na území ČR. Podle Dudy jde o průkopníka, který stojí na počátku vývoje střídavé elektrické trakce na českém území, jež brzy ovládla celou republiku. „Vedle rozměrových a výkonových superlativů je nesmírně cenná také pro svůj ikonický design, za nějž vděčí designérovi Otakaru Diblíkovi, který pro stavbu skříně použil tehdy nový a nepříliš vyzkoušený materiál -⁠ skelný laminát, díky němuž se podařilo vytvořit z lokomotivy doslova umělecké dílo,“ uvedl Duda.

Na základě prototypu vznikaly ve Škodě Plzeň lomotivy řady 230. Ty byly sice předlože vzhledově podobné, místo šestinápravového podvozku ale dostaly obvyklejší čtyřnápravový. Mnohé ze 110 vyrobených strojů jsou dodnes v provozu. Nákladní dopravce ČD Cargo dokonce uvažuje, že některé laminátky vybaví zabezpečovacím systémem ECTS, který bude povinný na kolejích po roce 2025.