Vedení ČSA zatratilo plán pilotů na snížení platů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: CSA

Situace v Českých aeroliniích podle všeho směřuje k regulérní stávce pilotů. Jejich organizace CZALPA se ani na pátečním krizovém jednání neshodla s vedením firmy na řešení dlouhodobých sporů, které před více než týdnem vyvrcholily zrušením desítek letů. Příkop mezi oběma stranami se naopak prohlubuje. Piloti v pátek managementu nabídli, že si dočasně sníží platy, čímž firma příští rok ušetří 50 milionů korun.

Letci ale mají několik podmínek. Za klíčové považují prodej společnosti strategickému partnerovi v příštím roce a účast svého zástupce v procesu hledání investora. „Podmínkou je také okamžité zastavení vyvádění letadel mimo vlajkového dopravce a i represí jednotlivých zaměstnanců a jejich zástupců,“ řekl prezident CZALPA Peter Žmolík.

Vedení ČSA návrhy pilotů odmítlo a pokračuje v ostré rétorice z minulého týdne. „Jednorázová úspora 50 milionů korun je virtuální, navíc ji podmiňují zastavením restrukturalizace. Zástupci CZALPA však tuto částku mohou využít na úhradu značných škod, které společnosti způsobili. Ty se pohybují v řádech desítek milionů korun,“ reagovala mluvčí firmy Hana Hejsková.

Jádrem sporu je chystaný převod 11 letadel do dceřiné firmy Holidays Czech Airlines (HCA). V souvislosti s tím se mateřské ČSA chystají propustit až sto pilotů, třetina už má výpověď v kapse. Naopak HCA bude piloty nabírat, ale prostřednictvím konkursu. Zatímco piloti převod letadel označují za poslední hřebíček do rakve ztrátové firmy, vedení jej označuje za další krok restrukturalizačního plánu. To ale nelze ověřit, plán je tajný.

Piloti jsou proto od minulého týdne ve stávkové pohotovosti, CZALPA se je nyní snaží sjednotit pro případnou stávku. Naopak vedení sází na nejednotnost letců a strach o vlastní místa. „Ukázalo se, že CZALPA upřednostňuje zástupné problémy před zájmem o osud jednotlivých členů této organizace, kteří byli na základě nepravdivé agitace vehnáni do účasti na nelegálním protestu,“ píší ČSA v tiskové zprávě.

Podle informací serveru E15.cz ale vedení firmy udělalo taktickou chybu; rozdalo totiž výpovědi i pilotům, kteří se nedávného protestu aktivně neúčastnili. Tento krok automaticky rozšířil řady nespokojenců.

Aeroliniím se v posledních měsících nedaří lákat cestující, prezident Phillippe Moreels už pro letošek připustil ztrátu v řádech stovek milionů korun. Za hlavní úkol příštího roku označil přežití. Firmě mimo jiné pomohla 2,5 miliardová pomoc státu, peníze na tuto zimu si aerolinie zajistily prodejem dvou dceřiných firem nově vzniklému Českému aeroholdingu. Celkem inkasovaly tři čtvrtě miliardy, zdrojem peněz je přitom ziskové Letiště Praha. Podle některých zpráv z řad zaměstnanců by jinak ČSA neměly na podzim ani na výplaty.