Vítěz tendrů na rychlíky získá smlouvu na 15 let | E15.cz

KoronaHelpdesk E15

Jak ekonomicky přežít koronavir

Více k tématu

Vítěz tendrů na rychlíky získá smlouvu na 15 let

Vítěz tendrů na rychlíky získá smlouvu na 15 let
ilustrační foto
• 
ZDROJ: mediafax
Jan Šindelář

Jan Šindelář

Má to být průlom na české železnici. Ministerstvo dopravy finišuje s přípravou zadávací dokumentace pro soutěž o provozování dotovaných rychlíků. První tendr úřad vypíše na přelomu roku, druhý v prvních měsících roku 2012. Vítěz získá smlouvu na zatím v Česku nevídaných 15 let, což je maximum, které připouští EU. Dosud monopolní České dráhy mají smlouvy na rychlíky na deset let, u autobusových dopravců se kontrakty uzavírají na osm let.

„Myslíme si, že by to mělo být relativně stabilní podnikání,“ řekl E15 ředitel odboru veřejné dopravy ministerstva Ondřej Michalčík. Dlouhodobou smlouvu podle něj vítěz potřebuje také proto, aby mohl investovat do moderních vlaků.

Jako první dá ministerstvo šanci soukromníkům na trati Ostrava–Opava–Krnov–Bruntál–Olomouc, kde dnes jezdí čtyři motorové rychlíky denně. Úřad tuto trať vybral jako pilotní, protože jde o relativně izolované spojení. Případné chyby se tak zásadně neprojeví v celé síti a bude je možné vychytat před druhým tendrem.

V něm se zájemci utkají o možnost provozovat elektrické vlaky z Prahy do Děčína a z Prahy přes Ústí nad Labem, Chomutov a Karlovy Vary do Chebu. V obou případech jde podle ministerstva o stamiliony až miliardu korun dotací za dobu trvání smlouvy. Výše požadované dotace bude hlavním kritériem soutěže. Na moravskoslezské trati začne vítěz jezdit v prosinci 2013, na severu Čech o rok později.

„Hlavní motiv ale nemůže být úspora, nýbrž lepší služby pro cestující. Rozhodně to českému železničnímu trhu prospěje,“ řekl Michalčík.

Očekává, že do soutěží se přihlásí kolem pěti zájemců. Podle předběžných vyjádření jednotlivých firem by adeptů mohlo být i více. Vedle jistých Českých drah potvrdily zájem i RegioJet Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného. Nespí ani zahraniční konkurence, například Arriva, Keolis, Abellio CZ, nebo Veolia; většinu z nich vlastní západoevropští národní dopravci.

Všichni účastníci tendrů budou muset splnit přísná kritéria. Ministerstvo bude požadovat například jízdu v taktu, moderní vozový park nebo přesné dojezdové časy do přestupních uzlů. Během následujících osmi let by se měl naplňovat plán někdejšího ministra dopravy Gustava Slamečky. Na konci období by mělo být vysoutěženo 75 procent dálkových spojů. Jde o dobrovolný krok českého státu, železniční doprava má výjimku z pravidel Evropské unie a lze ji zadávat přímo bez tendrů. Rezort dopravy platí dnes Českým drahám za rychlíky čtyři miliardy ročně.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!