Vláda schválila prodej ČSA Korejcům, získá 68 milionů

Hodnota celých ČSA podle nedávného odhadu společnosti Ernst & Young činí 148 milionů korun, cena nabízená Korejci tak podle odborníků odpovídá hodnotě požadovaného podílu. Kromě Korean Air o ČSA zprvu projevily zájem rovněž Qatar Airways. Tento dopravce ale nakonec závaznou nabídku ke koupi nepodal.
„Zakončili jsme restrukturalizační proces, který se v rámci Českého aeroholdingu snažil zachránit budoucnost ČSA,“ uvedl ministr financí Miroslav Kalousek. Vstup strategického partnera není jen logickým vyústěním tohoto programu, ale i požadavkem Evropské komise. Ta jím podmínila souhlas s přijetím 2,5miliardového úvěru od státní firmy Osinek, který ČSA získaly za údajně výhodnějších podmínek.
Korean Airlines budou podle Kalouska garantovat budoucnost Českých aerolinií. Budou garantem i pro zaměstnanost v této společnosti a v neposlední řadě přispějí i k rozvoji pražského letiště, řekl ministr.
Vstup investora ale bude mít i negativní dopad, uvedl Michal Hrnčíř z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners. Stát tímto prodejem fakticky přijde o možnost samostatně rozhodovat o zásadních věcech spojených s ČSA. Jako příklad uvedl zvýšení či snížení základního kapitálu či změnu stanov, což jsou procedury, ve kterých je potřeba získat na valné hromadě vyšší shodu než prostou většinu hlasů. „V souvislosti s prodejem takto velkého podílu lze logicky očekávat změny v managementu a orgánech ČSA, přesněji dosazení zástupců nového vlastníka,“ uvedl.
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule; v pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.
České aerolinie |
---|
Společnost byla založena jako Československé státní aerolinie 6. října 1923. Letecký provoz ČSA byl symbolicky zahájen 28. října 1923, první let se uskutečnil o den později na lince Praha - Bratislava. Po rozdělení Československa se společnost Československé aerolinie v březnu 1995 přejmenovala na České aerolinie, ochranná známka ČSA i identifikační znak OK zůstaly zachovány. |
Korejské aerolinie |
Aerolinie byly založeny v roce 1962 jihokorejskou vládou jako Korean Air Lines, v roce 1969 je koupil konglomerát Hanjin Group, jméno Korean Air používají od roku 1984. |
Korejské aerolinie v datech | |
---|---|
Sídlo | Soul |
Hlavní letiště | Inčchon |
Tržby | 65 miliard korun |
Provozní zisk | 2,1 miliardy korun |
Počet přepravených cestujících | 23,3 milionu (2011) |
Počet zaměstnanců | 20 966 (říjen 2012) |
Počet letadel | 146 (ve své flotile má i šest letounů Airbus A380, největších dopravních letadel na světě) |
Destinace | denně kolem 415 letů do 124 měst v 43 zemích světa |
Hlavní aliance | V roce 2000 se staly zakládajícím členem aliance SkyTeam, která má dnes dvacítku členů, včetně ČSA |