Skutečná hodnota stavebních projektů připravených ke konci letošního července dosáhla 121 miliard korun. To jsou zhruba čtyři pětiny z celkových peněz, které EU na rozvoj tuzemských dopravních sítí v letech 2007 až 2013 nabízí.
Beze slev, kterých se v poslední době ve výběrových řízeních na dopravní stavby daří dosáhnout, má úřad Antonína Prachaře (ANO) připravené projekty v hodnotě 95 procent celkové částky operačního programu. V té je započtena desetiprocentní plošná korekce, tedy pokuta za předražování zakázek o nepovolené vícepráce, kterou ČR v roce 2012 potrestala Evropská komise.
Čerpání mohou zkomplikovat zdlouhavé tendry
Největší rizika případného nedočerpání dotací předpokládá ministerstvo dopravy u projektů na stavbu železnic a evropsky významných silnic zařazených do sítě TEN - T. Naopak rozpočet na výstavbu silnic první třídy, které mezi významné tahy v rámci EU nepatří, už resort přečerpal.
Hlavními problémy, které by mohly čerpání dotací na uvedené projekty ohrozit, je podle ministerského materiálu zdlouhavý průběh výběrových řízení na zhotovitele prací a problémy s projektovou přípravou staveb. Mezi další rizika úřad uvedl protahování harmonogramu výstavby a hrozbu případných korekcí již schválených projektů při následných kontrolách a auditech.
Úřad se proto pokusí rozšířit oblast výdajů, u kterých by bylo možné po schválení Evropskou komisí žádat o spolufinancování z EU. Má jít mimo jiné o výkup pozemků a o zařazení starších projektů, které byly původně financovány výhradně z národních zdrojů. Ministerstvo rovněž počítá s možností přesunutí části financí z jedné dopravní oblasti, kde se čerpat nedaří, do oblasti, kde je vhodných projektů dostatek a kde jsou už vyčleněné prostředky vyčerpány.
Připraveno je dalších 110 miliard
Operační program doprava představuje největší dotační program, který EU Česku v období mezi roky 2007 až 2013 nabízí. Uvedených zhruba 150 miliard korun činí více než pětinu peněz, které do Česka mohou plynout z evropských fondů. Od letoška do roku 2020 následuje programové období Operačního programu doprava II., ze kterého bude moci Česko vyčerpat dalších zhruba 110 miliard korun.