Vláda už ví, jak utratí 32 bruselských miliard na dopravu

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou

Arriva spouští linku z pražského Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou Zdroj: E15 Anna Vackova

Opravy nádraží a nákup nových vlakových souprav pro dálkovou dopravu a také vozidel pro opravy silnic. Do těchto tří oblastí má tento a příští rok směřovat 32 miliard korun, které je třeba dočerpat z Operačního programu doprava I. Dokument, který má Česko zbavit rizika možného vrácení těchto peněz Bruselu, schválila vláda.

Skutečná hodnota stavebních projektů připravených ke konci letošního července dosáhla 121 miliard korun. To jsou zhruba čtyři pětiny z celkových peněz, které EU na rozvoj tuzemských dopravních sítí v letech 2007 až 2013 nabízí.

Beze slev, kterých se v poslední době ve výběrových řízeních na dopravní stavby daří dosáhnout, má úřad Antonína Prachaře (ANO) připravené projekty v hodnotě 95 procent celkové částky operačního programu. V té je započtena desetiprocentní plošná korekce, tedy pokuta za předražování zakázek o nepovolené vícepráce, kterou ČR v roce 2012 potrestala Evropská komise.

Čerpání mohou zkomplikovat zdlouhavé tendry

Největší rizika případného nedočerpání dotací předpokládá ministerstvo dopravy u projektů na stavbu železnic a evropsky významných silnic zařazených do sítě TEN - T. Naopak rozpočet na výstavbu silnic první třídy, které mezi významné tahy v rámci EU nepatří, už resort přečerpal.

Hlavními problémy, které by mohly čerpání dotací na uvedené projekty ohrozit, je podle ministerského materiálu zdlouhavý průběh výběrových řízení na zhotovitele prací a problémy s projektovou přípravou staveb. Mezi další rizika úřad uvedl protahování harmonogramu výstavby a hrozbu případných korekcí již schválených projektů při následných kontrolách a auditech.

Úřad se proto pokusí rozšířit oblast výdajů, u kterých by bylo možné po schválení Evropskou komisí žádat o spolufinancování z EU. Má jít mimo jiné o výkup pozemků a o zařazení starších projektů, které byly původně financovány výhradně z národních zdrojů. Ministerstvo rovněž počítá s možností přesunutí části financí z jedné dopravní oblasti, kde se čerpat nedaří, do oblasti, kde je vhodných projektů dostatek a kde jsou už vyčleněné prostředky vyčerpány.

Připraveno je dalších 110 miliard

Operační program doprava představuje největší dotační program, který EU Česku v období mezi roky 2007 až 2013 nabízí. Uvedených zhruba 150 miliard korun činí více než pětinu peněz, které do Česka mohou plynout z evropských fondů. Od letoška do roku 2020 následuje programové období Operačního programu doprava II., ze kterého bude moci Česko vyčerpat dalších zhruba 110 miliard korun.