Vlaky na Posázavském pacifiku budou rychlejší. Jen o šest minut

500 milionů pro lokálku. Malebná trať z pražského Braníku do Čerčan, známá jako Posázavský pacifik, se dočká letos v létě nákladné rekonstrukce. Správa železniční dopravní cesty hodlá do dlouhodobě zanedbávané lokálky investovat přes půl miliardy korun.

500 milionů pro lokálku. Malebná trať z pražského Braníku do Čerčan, známá jako Posázavský pacifik, se dočká letos v létě nákladné rekonstrukce. Správa železniční dopravní cesty hodlá do dlouhodobě zanedbávané lokálky investovat přes půl miliardy korun. Zdroj: profimedia.cz

Správa železniční dopravní cesty plánuje, že oprava Posázavského pacifiku za půl miliardy korun potrvá od letošního srpna do června příštího roku. „Hlavní činnost stavby bude soustředěna na železniční stanice, kde dojde ke změně kolejového uspořádání stanic a vybudování nových nástupišť,“ uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

Vedle toho dělníci například vymění kolejový svršek i spodek, instalují zabezpečovací zařízení, osvětlení nebo kamery. Nového zabezpečení se dočkají i dvě desítky přejezdů. Po rekonstrukci bude pacifik dálkově řízen jediným dispečerem z Vraného nad Vltavou.

České dráhy i organizátor a plátce dopravy ROPID většinu změn vítají, například zřízení nástupišť podle nich zrychlí a usnadní výstup a nástup především rodičům s kočárky a invalidům. Objevují se ale i štiplavé poznámky. Obří investice totiž nijak zásadně dopravu nezrychlí ani nezvýší kapacitu tratě. Vozy Regionova, které dráhy na trať nyní nasazují, tak podle plánů zkrátí dojezdový čas jen o šest minut. Dnes cesta trvá zhruba 90 minut.

„Pro cestující se v podstatě doprava nezlepší, pouze vybudováním nástupišť se zvýší bezpečnost a komfort nástupu do vlaku. Rekonstrukce tedy nenaplní očekávání cestujících, objednavatele, ani dopravce,“ sdělil deníku E15 zdroj z Českých drah. Dráhy i ROPID také považují za nešťastné, že se do projektu nevešla nová výhybna.

Posázavský pacifik v číslech
Délka trati52 kilometrů (Praha Krč–Čerčany)
Počet tunelů8, nejdelší je Jarovský (390 metrů)
Výška Žampašského mostu41,73 metru (jeden z nejvyšších
kamenných mostů v Evropě)
Nejvyšší povolená rychlost (po rekonstrukci)80 km/hod (v úseku Praha Krč–Praha Modřany)

„Ve špičkách, kdy jezdí na trase Praha–Vrané–Čerčany vlaky každých šedesát minut, je kapacita tratě na Čerčany zcela vyčerpaná a není zde možné provést už další vlaky. Právě výhybna v Lukách pod Medníkem by kapacitu tratě zvýšila,“ lituje mluvčí ROPID Filip Drápal. Podle něj se může stát, že se na trať brzy nevejdou žádné mimořádné spoje. Lokálka je přitom oblíbená i pro letní jízdy parních vlaků. Své dnešní kouzlo zřejmě částečně pozbude i samotné branické nádraží. Právě zde se často konají nostalgické akce pro milovníky železnice a rodiny s dětmi.

„Podle projektu tu ubude jedna kolej, zbudou jen tři. A jenom dvě z nich budou mít nástupiště. Využití této stanice pro všechny dosavadní akce pro děti tak bude velmi omezené. To je podle nás velká škoda,“ řekl Drápal. Zároveň jde ale podle něj jen o drobné výhrady, celkově prý ROPID snahu SŽDC vítá.