Volkswagen si dělá zálusk na strádající autopůjčovnu Europcar. Ta ho odmítá

Francouzská autopůjčovna Europcar působí ve 140 zemích. Pandemie ji přivedla do problémů.

Francouzská autopůjčovna Europcar působí ve 140 zemích. Pandemie ji přivedla do problémů. Zdroj: Reuters

Volkswagen chtěl koupit společnost za 2,2 miliardy eur. Europcar však nabídku odmítl.
Autopůjčovny jsou velmi závislé na cestovním ruchu. Během pandemie mnohé zkrachovaly.
3
Fotogalerie

Německý automobilový gigant Volkswagen chce rozšířit své podnikání v oblasti půjčování vozů. Koncern se podle agentury Bloomberg pokouší koupit nadnárodní francouzskou autopůjčovnu Europcar, kterou už kdysi vlastnil. Dosavadní jednání sice nevedla k úspěchu, avšak Volkswagen potvrdil, že jeho zájem o návrat Europcaru trvá. 

Jedna z největších světových automobilek nabídla za většinový podíl v Europcaru 2,2 miliardy eur, zhruba 56 miliard korun. Společně s Volkswagenem chtěly autopůjčovnu převzít také nizozemský dopravní konglomerát Pon Holdings a britská investiční firma Attestor. Europcar nabídku bez upřesnění důvodů odmítl. Německý gigant svou snahu nicméně nevzdává. 

„Potenciální transakce by pro nás mohla být atraktivní. Je to jedna z možností, jak získat přístup k platformě, která je v souladu s naší dlouhodobou vizí a posílila by spektrum našich produktů a služeb,“ píše se v oficiálním prohlášení automobilky.

Volkswagen začal o koupi francouzské společnosti uvažovat již loni. Prostřednictvím Europcaru by mohl například otevřít půjčovny s novými i ojetými elektromobily a získat další prodejní kanály pro vznikající elektrickou flotilu.       

Akcie Europcaru ve čtvrtek reagovaly na zprávu o námluvách mezi firmami prudkým růstem o bezmála třináct procent a dostaly se tak na nejvyšší hodnotu za posledních šest týdnů. V pátek však opět poklesly. V době uzávěrky článku se jejich hodnota pohybovala kolem 48 eurocentů. 

Europcar, který byl založen v roce 1949, patří k největším světovým půjčovnám aut. Působí ve 140 zemích včetně Česka a zaměstnává na devět tisíc lidí. V devadesátých letech se stal součástí Volkswagenu. Ten jej však v květnu 2006 prodal za 1,26 miliardy eur pařížské investiční firmě Eurazeo. 

Půjčovny automobilů, které běžně využívají zejména turisté, se za koronakrize potýkají s těžkými ekonomickými problémy a Europcar není výjimkou. Například česká pobočka Europcaru od loňského roku krachuje a má milionové dluhy. Cena akcií franšízy za rok 2020 spadla o 67 procent, a v únoru se dokonce dostala na historické minimum. Firmám škodí rovněž sílící trend sdílených vozů.  

O ochranu před věřiteli musel před rokem požádat také americký konkurent Europcaru Hertz. Ten se však na rozdíl od evropských autopůjčoven začíná díky účinné očkovací strategii ve Spojených státech vzpamatovávat z finančních potíží.