Vyhozená Pošvářová se vrátí do ŘSD, šéf Kočica naopak skončí

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je Antonín Prachař (na snímku ze 7. ledna). Dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici.

Kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy je Antonín Prachař (na snímku ze 7. ledna). Dosud působil jako ředitel akciové společnosti Omega Servis Holding z Želatovic na Přerovsku, která se zabývá přepravou chemikálií a sypkých materiálů po silnici i železnici. Zdroj: CTK

Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař vrátí na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nedávno odvolanou šéfku úseku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou. Po nástupu do funkce zároveň odvolá šéfa ŘSD Pavla Kočici. Právě jeho odchodem podmínila Pošvářová svůj návrat k silničářům.

„Paní Pošvářová má určitě své místo na Ředitelství silnic a dálnic,“ řekl Prachař s tím, že odvolaná ředitelka je uznávanou odbornicí na posuzování konstrukcí mostů a vozovek a má zásluhy rovněž v oblasti přípravy soudních sporů státu se zhotoviteli.

Podle Prachaře zatím není jasné, zda se Pošvářová vrátí na svou pozici ředitelky kvality staveb, každopádně však bude pokračovat v započatých soudních sporech, které ŘSD vede s konsorciem firem vedených společností Eurovia CS.

Prachař: Kočica skončí ve vedení ŘSD

Současně s návratem Pošvářové je budoucí ministr dopravy Antonín Prachař připraven odvolat šéfa ŘSD Pavla Kočicu. Jak uvedl v České televizi, je odchod bude součástí hledání způsobu, jak co nejlépe „zabezpečit funkčnost tohoto důležitého odboru“. „Změny, které provedeme na základě auditu, se nemusí týkat jen Kočici,“ prohlásil Prachař.

„Pan ministr se mnou v této záležitosti nejednal, informaci mám pouze zprostředkovaně z médií, uvedl dnes odpoledne v tiskové zprávě Kočica. Zároveň dodal, že si za odvoláním Pošvářové stojí. Miloslava Pošvářová odchází z ŘSDMiloslava Pošvářová odchází z ŘSD | www.konstrukce.cz„Nedovedu si představit, že bychom mohli pracovat společně,“ uvedla Pošvářová směrem ke generálnímu řediteli ŘSD. Svůj návrat podmiňuje jeho odchodem.

Právě koncem generálního ředitele Kočici ve funkci podmínila Pošvářová svůj návrat. „Nedovedu si představit, že bychom mohli pracovat společně,“ uvedla Pošvářová v České televizi směrem ke Kočicovi. O tom, že by Kočicu případně nahradila ve vedení ŘSD, prý neuvažuje. V současné době se chce především „vrátit do své původní pozice a pokračovat ve své práci,“ dodala.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavel KočicaŘeditelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavel Kočica | CTK„Pan ministr se mnou v této záležitosti nejednal, za odvoláním Pošvářové si stojím,“ prohlásil šéf ŘSD Pavel Kočica (na snímku). Do funkce ho uvedl současný ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák.

Pošvářová svůj návrat podmiňuje také odchodem dalších členů vedení ŘSD, jako jsou ředitelé úseků výstavby, provozního úseku nebo úseku vnitřního auditu. Řekla to dnes ČTK. Prachař uvedl, že vedoucí úseků na ŘSD chce nejprve prověřit.

„To co si myslí paní Pošvářová je jen a pouze její osobní pohled,“ uvedl v reakci Prachař. Nejprve se chce dopodrobna seznámit se stavem v ŘSD a osobně mluvit s každým z ředitelů jednotlivých úseků a teprve poté se rozhodnout k dalším personálním opatřením.

Pošvářová skončila prý kvůli nedostatečné komunikaci

Pošvářovou na hodinu odvolal současný generální ředitel ŘSD Pavel Kočica kvůli tomu, že nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že jde o dílčí výsledky expertíz, které mají sloužit jako důkazy v probíhajících sporech státu se stavebními firmami. Jejich rozšířením v rámci státní organizace podle Pošvářové hrozilo, že by byly vyneseny mimo ŘSD a dostaly se do rukou firmám, se kterými je ředitelství ve sporu.

Propuštění Pošvářové vyvolalo v médiích vlnu reakcí. Za odvolanou ředitelku se například postavila občanská společnost Vraťte nám stát a někteří poslanci rodící se koalice. Výroky Pošvářové v médiích naopak kritizovaly odbory v ŘSD. Ty se ohradily zejména proti výrokům poukazujícím na údajnou korupci v rámci organizace a nízkou odbornou úrovní zaměstnanců ŘSD.

Výběr kauz ŘSD z poslední doby
Pronájem dálničních odpočívadel: Na konci roku 2011 obvinila policie výkonného ředitele ŘSD Michala Halu z korupce při pronajímání dálničních odpočívadel. Spolu s Halou byl obviněn také někdejší ředitel ŘSD Petr Laušman, právník Robert Wolf a podnikatel Jiří Neužil. Podle detektivů způsobili škodu zhruba 300 milionů. Na konci loňského října Nejvyšší státní zastupitelství stíhání všech čtyř osob zastavilo s tím, že bylo zahájeno předčasně. Nejvyšší státní zastupitelství loni v říjnu rovněž zastavilo stíhání bývalého šéfa ŘSD Alfréda Brunclíka ve věci údajně zmanipulované zakázce na pronájem dvou odpočívadel na dálnici D47.
Pronájem sídla ŘSD: Někdejší šéf ŘSD Alfréd Brunclík byl podle tisku loni v srpnu obviněn kvůli údajně nevýhodné nájemní smlouvě na sídlo organizace na pražském Kačerově. ŘSD za budovu ročně platí 46 milionů korun, podle vládní analýzy je to třikrát víc, než kolik stojí kanceláře průměrné státní instituce. Brunclík podepsal po příchodu do funkce v roce 2007 prodloužení kontraktu až do roku 2022.
Ceny za stavbu dálnic: ŘSD bývá kritizováno za to, že české dálnice jsou dražší než zahraniční. Loni v létě publikoval NKÚ zprávu, v níž srovnal odhady stavebních nákladů v ČR a v Německu. Zatímco v tuzemsku stojí kilometr dálnice 355 milionů korun, v Německu to podle NKÚ je 260 milionů korun. Podle ministerstva dopravy ale tuzemské silnice prodražují požadavky obcí na sjezdy, tunely a další stavby, které s původní trasou nesouvisí.
Problematická kvalita některých staveb: ŘSD bývá kritizováno také kvůli problematické kvalitě dopravních staveb. Příkladem je zvlněná část dálnice D47 (dnes součást D1) na Ostravsku. Podle ŘSD zhotovitel, firma Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá s tím, že materiál si objednalo ŘSD. Organizace nyní vede se stavebními firmami několik sporů. Pochybnosti ohledně kvality se týkají i Lochkovského mostu na Pražském okruhu, v jehož konstrukci jsou praskliny. ŘSD stavbu na loni na podzim úspěšně reklamovalo, ale jednání o řešení problému dosud není uzavřeno.
Případ údajně předraženého Pražského okruhu: Nejvyšší kontrolní úřad dal v roce 2012 policii podnět, podle kterého byly při stavbě dálničního obchvatu Prahy utraceny miliardy korun navíc. Podle kontrolorů použilo ŘSD v letech 2005 až 2011 celkem 5,7 miliardy korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Loni v prosinci policie vyšetřování ukončila s tím, že nešlo o podezření z trestného činu.
Odvolání šéfky Úseku kontroly a kvality staveb: V polovině ledna byla odvolána šéfka Úseku kontroly a kvality staveb ŘSD Miloslava Pošvářová. Šéf organizace Pavel Kočica tvrdil, že Pošvářová nekomunikovala s vedením a neodevzdala výsledky kontroly vrtů na zvlněné dálnici D47. Tyto dokumenty odvolaná ředitelka odmítla předat s tím, že by se mohly dostat do rukou firmám, s nimiž je ŘSD ve sporu. Propuštění Pošvářové vyvolalo v médiích vlnu reakcí. Budoucí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) dnes oznámil, že Kočicu odvolá z funkce generálního ředitele ŘSD a Pošvářová se naopak vrátí.