Vysokorychlostní železnice? Pro okolní země V4 to prý není priorita

ilustrační foto,  italský rychlovlak Frecciarossa

ilustrační foto, italský rychlovlak Frecciarossa Zdroj: ctk

Výstavba vysokorychlostních železničních tratí není na rozdíl od Česka pro ostatní země visegrádské skupiny (V4) prioritou. Česko se přípravou železničních tras pro rychlovlaky jezdící třistakilometrovou rychlostí zabývá, ostatní země V4 ale dávají přednost modernizaci nynějších železničních spojení. Na pracovním setkání hospodářských výborů parlamentů zemí Visegrádu to uvedli zástupci jednotlivých zemí.

„Polsko nebude usilovat a výstavbu vysokorychlostních tratí,“ uvedl poslanec polského Sejmu Adam Gaweda. Polsko se podle něj nedávno vydalo podobným směrem jako před lety Česká republika a nakoupilo železniční vozidla s naklápěcími skříněmi. Ta umožňují zvýšit rychlost i na klasické železniční infrastruktuře.

Podobně Slovensko si podle poslance Jána Hudeckého nemůže nyní podobně ambiciózní projekty dovolit a soustředí se na prosazení rychlostního spojení z Paříže přes Vídeň do Bratislavy. Ostatní významná železniční spojení chce Slovensko zmodernizovat na rychlost do 160 kilometrů v hodině, což je i maximální povolená rychlost na českých koridorových tratích.

Konkurenceschopnost a rychlost

Dosažení rychlostí kolem 140 a 160 kilometrů v hodině není ale podle místopředsedy českého sněmovního hospodářského výboru Karla Šídla dostatečná na zachování konkurenceschopnosti osobní železniční dopravy vůči individuální automobilové dopravě. Zachování páteřních železnic v historických trasách navíc naráží na mnoho úseků, kde technicky není možné dosahovat ani rychlostí přes 100 kilometrů v hodině. Lidé proto raději volí cestu po dálnicích.

V Česku se o stavbě vysokorychlostních železničních spojení mluví posledních několik let zejména v souvislosti s tím, že by rychlá železniční spojení ze západní Evropy na východ mohla české území obcházet. Správa železniční dopravní cesty pracuje na územně-technických studiích, které řeší konkrétní umístění nových vysokorychlostních spojení. Skutečné vysokorychlostní trasy ale v Česku pravděpodobně nevzniknou před rokem 2030. Jediným úsekem, ke kterému se Česko v rámci EU zavázalo, je vysokorychlostní spojení Praha - Lovosice v rámci ramena pokračujícího dále na Drážďany.