Železničáři couvli od požadavku na znalost češtiny

Lokomotiva Českých drah

Lokomotiva Českých drah Zdroj: CTK

Správa železniční dopravní cesty vyřešila v tendru na studii o vysokorychlostních tratích problém s češtinou, na obzoru jsou ale další potíže.

Budoucnost vysokorychlostních tratí budou moci řešit i experti neznalí českého jazyka. Konkrétně jde o tendr Správy železniční dopravní cesty na studii, která zhodnotí možnosti vedení rychlotratí a jejich národohospodářský přínos. Správa upustila od podmínky, podle které měl vedoucí řešitelského týmu ovládat češtinu a angličtinu.

Proti podmínce údajně diskriminující zahraniční firmy protestovalo nevládní Centrum pro efektivní dopravu. „Námitce jsme vyhověli a umožnili použití služeb překladatele na náklady zhotovitele. Jak tento, tak ale i předchozí postup byl konzultován a schválen ministerstvem dopravy,“ uvedl mluvčí správy železnic Marek Illiaš.

Ťok už při svém nástupu oznámil, že chce na české železnici otevřít dveře zahraniční konkurenci.

Úředníci ministerstva ještě před několika dny požadavek na češtinu hájili jako nutný a doporučovali zahraničním firmám, aby si najaly česky hovořícího odborníka. Zasáhl ale ministr Dan Ťok, který už loni při svém nástupu oznámil, že chce na české železnici otevřít dveře zahraniční konkurenci.

„Požadoval jsem, aby soutěž byla opravdu mezinárodní. Uchazeči v tomto tendru mohou komunikovat přes tlumočníka,“ sdělil deníku E15 Ťok. Tím ale peripetie tendru v hodnotě 25 milionů, jehož výsledkem má být strategický dopravní dokument, zřejmě nekončí. Centru pro efektivní dopravu se nezdají i některé další podmínky. Potenciálně diskriminační údajně mohou být i některé nároky na osobu ekologa v řešitelském týmu.

Tendr na studii se nedaří dotáhnout do konce už řadu měsíců. První soutěž musel správce železnice letos zrušit, neboť v ní zůstal jediný účastník. Tehdy se náklady odhadovaly na 20 milionů. Plány na výstavbu vysokorychlostních tratí vesměs sahají za horizont roku 2030.