Zpoplatněné německé dálnice? Možná jen pro cizince

Německo, dálnice

Německo, dálnice

O zpoplatnění dálnic pro osobní dopravu, jako je tomu například v Česku, se v Německu mluví již řadu let. Nakloněný této myšlence je i současný německý ministr dopravy Peter Ramsauer. Ten se snaží vymyslet takový systém, aby finanční zátěž mýtného nesli hlavně cizinci. Resort teď zkoumá návrh, podle něhož by se německým motoristům poplatek kompenzoval úlevou u daně z vozidla.

Německé ministerstvo dopravy si nyní nechává zpracovávat analýzu, jestli navrhovaný postup umožňuje evropské právo. Studii by mělo mít k dispozici do podzimu. Řidiče zatím úřad uklidňuje, že žádné konkrétní plány na zavedení mýtného pro osobní auta na stole nejsou.

Kancléřka Angela Merkelová doposud jakékoli zpoplatňování dálnic pro osobní dopravu odmítala. Ramsauer ji ale přesvědčuje, že rozpočet na opravy a výstavbu silniční sítě v zemi by potřeboval přilepšit. Diskusi o nynějším návrhu tak připustil i mluvčí kancléřky. „Je to návrh, kterému by se mělo věnovat, až bude skutečně ležet na stole,“ dodal Georg Streiter. Také on však upozornil na možnou kolizi se zákazem diskriminace v právních předpisech Evropské unie.

Jedním z tradičních argumentů zastánců plateb za dálnice je tvrzení, že by podíl na nákladech za údržbu silnic jeho prostřednictvím nesli i cizinci, kteří německé tahy hojně využívají. Tomu však odporuje největší autoklub v zemi ADAC, podle něhož zahraniční motoristé tvoří pouhých pět procent účastníků dopravního provozu v Německu.

V Německu v současnosti platí elektronické mýtné pouze kamiony nad 12 tun. Kromě dálnic byla tato povinnost od 1. srpna rozšířena i na více než 1100 kilometrů čtyřproudých spolkových silnic. Tyto komunikace jsou postaveny v dálničním stylu a jsou napojeny na dálnice. Německé ministerstvo dopravy si od rozšíření výběru mýtného u kamionů slibuje dodatečných 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) ročně na investice do silniční sítě.