Podnikatelská důvěra v březnu dosáhla 95,1 bodu a byla o dvě desetiny bodu nižší než v únoru. Důvěra vzrostla pouze mezi poskytovateli služeb (o 1,5 bodu), v ostatních odvětvích klesla. Mezi podnikateli v průmyslu byl pokles nejnižší, a to o 0,3 bodu. V příštích třech měsících očekávají průmyslové podniky snížení tempa růstu výroby a mírné zvýšení zaměstnanosti. Stavebníci upozorňují na snížení poptávky oproti únoru a do června očekávají neměnnost tempa stavební činnosti.
Důvěra spotřebitelů se v březnu snížila o 1,4 bodu na 104,8 bodu, vrátila se tím na úroveň loňského října. Mezi tím vystoupala až na hodnotu 110 bodů, a to v lednu. Z březnového šetření vyplynulo, že se mírně zvýšily obavy spotřebitelů ze zhoršení celkové ekonomické situace v příštích 12 měsících. Obavy z jejich vlastní finanční situace se téměř nezměnily. Úmysl spotřebitelů spořit se v porovnání s únorem mírně snížil. Obavy ze zvýšení nezaměstnanosti či růstu cen zůstaly neměnné.
Sezónně očištěné indikátory důvěryDůvěra v českou ekonomikui | Zdroj: Český statistický úřad
„Spotřebitelé vidí situaci o něco více pesimisticky než v minulých měsících. Hlavně jejich výhled na celkovou ekonomickou situaci je horší,“ komentuje analytik Michal Kozub z Home Credit. „Na druhou stranu ani oni nečekají, že by se jejich situace měla zásadně změnit. Obavy z nezaměstnanosti nebo vysokého růstu cen se nezměnily. V tomto ohledu jsou spotřebitelé konzistentní a vnímají pozitivně současnost, kdy ceny rostou velmi pomalu a nezaměstnanost zároveň rychle klesá.“
Optimističtější výhled podnikatelů brzdí globální hrozby, mezi které patří mimo jiné i ochlazování čínské ekonomiky, řekl Lukáš Hendrych z auditorské a poradenské sítě BDO. Stále významnějším omezujícím faktorem se podle něj stává také nedostatek kvalifikované pracovní síly. Mírný pokles důvěry spotřebitelů v porovnání s předchozími měsíci může souviset s odezněním pozitivních faktorů v podobě mimořádných bonusů a třináctých platů z konce roku, dodal.