E-shopy vystřízlivěly ze snu o nekonečném růstu a zažívají svůj VUCA World

Zdroj: pixabay.com

Reklama

Současný stav trhu není pro internetové obchodníky na první pohled přívětivý. Statistiky ukazují, že navzdory zdánlivě rostoucí poptávce spoustě e-shopů klesají tržby. Je opravdu situace kritická? A pokud ano, kde je problém a jak jej z pohledu majitele on-line obchodu co nejefektivněji řešit?

Postupný nárůst vystřídal náhlý pád

V médiích se často dozvídáme, že internetové nákupy se v posledních letech násobně zvýšily. To souviselo zejména s rozvojem koronaviru a přesunu běžných každodenních činností z reálného světa na internet. S postupem měsíců se však ukázalo, že spousta on-line obchodníků nebyla na takový nápor připravená a nebyla si schopná nové zákazníky efektivně udržet. V roce 2022 tak tento globální trend nárůstu internetových nákupů postupně ustal a hovoří se spíše o poklesu, e-shopy zažívají svůj VUCA World.

Proč lidé méně utrácejí?

Čím je to dáno? Viníků je hned několik. Kromě výše zmiňovaných problémů s udržením nových zákazníků je tu spousta globálních faktorů. Celosvětová inflace tlačí na mnohdy skokový nárůst cen a lidé zkrátka odmítají nakupovat. V letošním roce zasáhla světový trh také válka na Ukrajině, která kompletně omezila pohyb některých komodit. S tím souvisí omezení dodávek zemního plynu z Ruska, které má dopad na průmysl a další závislá odvětví. Tyto faktory společně způsobují, že lidé začínají očekávat horší zítřky a více šetří, a v důsledku toho omezují nákupy na internetu na nezbytné minimum. Má smysl investovat do rozvoje svého podnikání nebo začít všemožně šetřit?

E-shopy se potýkají s mnoha problémy

Problémy však mají i sami prodejci. V důsledku pandemie byl například kriticky zasažen transport materiálů i produktů z Číny, a přestože se spousta obchodníků snaží asijskému trhu vyhnout, nedá se popřít, že jeho výpadek z podílu na evropském trhu je znatelný a ovlivňuje celkový prodej napříč všemi zeměmi. Delší dodací lhůty nebo absence dříve dodávaného zboží pak lidi nutí buď své stálé obchody měnit, či nepořizovat zboží vůbec. Avšak ani pokud jste dovedný obchodník, a i přes problémy s logistikou máte plný sklad, nemusíte mít vyhráno. To je dáno právě tím, že lidé více šetří, a přesvědčit je k nákupu tak může být složitější, než tomu bylo dříve. Patříte-li mezi majitele internetového obchodu, na který má aktuální ekonomická situace výrazný dopad, řešením pro vás můžou být kvalitní zpětné odkazy, přes které na váš e-shop přijdou noví zákazníci. Vaším hlavním cílem by totiž v roce 2022 mělo být probudit v lidech zájem k nákupu právě u Vás.

Jak situaci řešit

Existuje v této situaci nějaká efektivní rada, jak jako majitel dobře zásobeného e-shopu generovat dostačující zisk? Odpovědí může být několik. Jedním z dobrých a v praxi fungujících způsobů může být investice do kvalitního linkbuildingu. Obchodník by měl mít alespoň rámcovou představu o sociálním, věkovém či jiném složení svých zákazníků, a fokusovanou kampaní tak cílit přesně na ty, kterým chce své výrobky prodávat. Není na škodu vyzkoušet k propagaci svého e-shopu také nejrůznější internetové či tiskové magazíny, kde může oslovit širší veřejnost, u níž tak může probudit zájem k nákupu. Napište a vydejte o sobě PR článek, důležité je zkrátka dát lidem vědět, že tu pro ně jste, a co od Vás mohou očekávat.

Vyhlídky do budoucna

Je otázkou, jak se bude situace dále vyvíjet. Prognóza je, že aktuální krize není dlouhodobě udržitelná a z historických údajů vyplývá, že trh dosáhne svého maxima a zhroutí se. Nikdo však nedokáže přesně říct, kdy k tomu dojde. Obchodník proto musí myslet jednak dopředu do budoucna, ale také reagovat na současné trendy a přizpůsobovat se jim. Zvažte tedy proto, zda pro profit svého e-shopu děláte maximum, a případně se pokuste svůj přístup zdokonalit. I v dobách nejtvrdších se totiž stále můžeme spolehnout na staré dobré pravidlo nabídky a poptávky. Zkuste tedy vaši nabídku lépe propagovat, ukázat se lidem, a uvidíte, že se jistě najdou noví zákazníci, kteří pak mohou principem sněhové koule přivést další a další lidi, a pomohou Vám tak v rozvoji a cestě za vyššími zisky. Zářným příkladem je e-shop s autodoplňky, který i přes nepřízeň ekonomické vyhlídky zvýšil svůj obrat o 22% oproti stejnému období lońského roku.

pixabay.com