Jasná obchodní strategie je základ úspěchu, říká Lubor Šimíček | E15.cz
KoronaHelpdesk E15

Jak vydělat v těžkých časech

Jasná obchodní strategie je základ úspěchu, říká Lubor Šimíček, porotce soutěže Nastartujte se

Jasná obchodní strategie je základ úspěchu, říká Lubor Šimíček, porotce soutěže Nastartujte se
Lubor Šimíček, porotce soutěže Nastartujte se a majitel firmy Lukor.
• 
ZDROJ: Archiv
Viliam Buchert

Viliam Buchert

Přestože jsou malé a střední podniky páteří ekonomiky, nadále se potýkají s vysokou daňovou a administrativní zátěží. Podle Lubora Šimíčka, jednatele firmy Lukor, člena představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a také porotce soutěže Komerční banky Nastartujte se, by se to mělo změnit.

Česká republika zažívá koronavirovou krizi, která má vážné dopady i na ekonomiku. Pomáhá stát dostatečně malým a středním podnikům?

Stát realizuje několik programů, které svým zaměřením mají pomáhat podnikatelům překonat současnou situaci. Jde hlavně o provozní úvěry poskytované prostřednictvím komerčních bank, zajištěných zárukami státu přes Českomoravskou záruční a rozvojovou banku. Oznámené finanční objemy jsou v řádech mnoha miliard korun, ale je otázkou, zda budou dostačující. To se ukáže až v budoucnu. V tuto chvíli je velmi důležité, aby se podařilo programy velmi rychle překlopit do hmatatelné podoby a peníze se opravdu rychle dostaly k firmám. Nedostatek provozních prostředků je teď pro řadu firem limitující a nejsou schopny bez cizích zdrojů existovat. Myslím si, že velmi brzy uvidíme, jaké další dopady se do hospodářství začnou promítat. Rozhodně ale nejsme v situaci, abychom nyní mohli všechny možné dopady seriózně vyhodnotit.

Je podnikatelské prostředí pro malé a střední firmy přívětivé? Co by se mělo změnit a zlepšit? 

Z mého pohledu se podnikatelské prostředí malých a středních firem nadále potýká nejenom s vysokým daňovým zatížením, včetně vysokých odvodů za zaměstnance, ale taktéž s velkou administrativní zátěží. Příkladem je statistické hlášení. Bohužel si malé a střední firmy nemohou dovolit zaměstnávat další experty pro jednotlivé odborné pozice, a proto se podnikatelé snaží většinu výkazů a hlášení zpracovat samostatně. Někdy se tak děje až na úkor předmětu podnikání.  

Čím projekty, jako je soutěž Komerční banky Nastartujte se, pomáhají malým začínajícím firmám?

Zejména v dnešní době, kdy vlivem krize negativní nálada ve společnosti přímo ovlivňuje rozhodování při posuzování nových aktivit a plánů do budoucnosti, je zapotřebí podpořit všechny projekty a aktivity, které budou vytvářet podmínky pro začínající podnikatele. Je nutné si uvědomit, že pro tyto lidi je velmi složité získat potřebné finanční zdroje k realizaci svých nápadů. Právě projekt Komerční banky Nastartujte se svým zaměřením a podmínkami umožňuje podnikatelům se přihlásit a prezentovat nápady, které budou díky probíhající soutěži mediálně prezentovány. Podobně, jako tomu bylo u firem, které se objevily v minulých ročnících. Předkladatelé atraktivních projektů na sebe při správné prezentaci a přesvědčivé argumentaci svého byznys plánu mohou pomocí soutěže upoutat větší pozornost možných zákazníků i nových obchodních partnerů.

Když hovoříme o začínajících firmách, na co by měl být především podnikatel připravený a čeho by se měl vyvarovat? 

Vlastní akt založení nebo odkoupení již založené společnosti není tak složitý. V rámci podnikatelského záměru, kterému musí zakladatel věřit, je zapotřebí mít pod kontrolou především rozpočet s potřebným provozním financováním, kvalitní personální zabezpečení jednotlivých oblastí projektu a jasnou obchodní strategii s garantovaným odbytem nabízeného produktu. Bez zajištění těchto základních podmínek je pravděpodobné, že se začínající podnikatel dostane do existenčních problémů. I atraktivně vypadající projekt pak může dospět k zániku. Projekt Nastartujte se Komerční banky je jednou z alternativních možností, jak podpořit začínající podnikatele při realizaci nových projektů.

Jste zakladatelem a jednatelem firmy Lukor. Čemu se přesně věnuje a jaké máte hospodářské výsledky?

Lukor je společnost, kterou jsem založil již v roce 1992 s dalšími dvěma partnery. Začínala jako specializovaná firma na dodávky a montáže podlahových krytin, pak svoje aktivity postupně doplňovala o další obory. V kombinaci s podnikáním v oblasti stavebních činností zajištuje dnes Lukor komplexní nabídku dodávek a montáží specializovaných podlah, dveří, vybavení interiérů kancelářských budov, hotelů, bytů, rodinných domů a komerčních prostor. Ve svém oboru si stále udržujeme stabilní postavení, včetně přiměřeného ekonomického růstu.

Máte nějaký další podnikatelský sen?

V rámci skupiny jsem v roce 2017 založil investiční společnost zaměřenou na investice do komerčních areálů. To je pro mě velká výzva a změna. Každopádně je to velmi zajímavá činnost, ačkoli současné prostředí tomuto předmětu podnikání ne zcela přeje.

Další informace na www.nastartujtese.cz

Vláda řeší, kdy povolit Airbnb. Nikam bych nepospíchal, řekl Hamáček
Česká firma MyStay získala doporučení v projektu na obnovu turismu ve světě

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!