Konferenční byznys je zpět, ale komplikuje ho složité letecké spojení do Prahy, říká obchodní šéf hotelu Marriott

Pražský hotel Marriott.

Pražský hotel Marriott. Zdroj: Marriott

Obchodní ředitel pražského Marriottu Štěpán Malý.
2
Fotogalerie

Konferenční byznys byl v průběhu pandemie jedním z nejzasaženějších odvětví na trhu. Jak se situace vyvíjí a jaké jsou vyhlídky do budoucna? Jaké jsou aktuální trendy a jakým čelí výzvám? Na otázky e15 odpovídá Štěpán Malý, obchodní a marketingový ředitel hotelu Prague Marriott, jednoho z největších konferenčních hotelů v Praze.

Jaká je v současné době poptávka po konferenčních akcích? Dá se srovnat s předpandemickými lety?

První polovina loňského roku byla ještě poznamenána nepříznivou pandemickou situací a následně samozřejmě i válkou na Ukrajině. Ve druhé půlce roku se nicméně poptávka vrátila v podstatě v plné síle a měli jsme tak možnost úspěšně realizovat desítky korporátních i společenských akcí. V letošním roce zatím jedeme na podobné vlně. První čtvrtletí pro nás bylo v rámci konferenčního byznysu dokonce až neobvykle vytížené, bereme-li v potaz, že se tradičně jedná o nízkou sezonu. Pokud tento pozitivní trend bude pokračovat, tak bychom se letos měli dostat dokonce na vyšší čísla než před pandemií. 

Vzhledem k tomu, co všechno naše destinace nabízí, je zde určitě potenciál být v naceňování odvážnější.  

To zní optimisticky. V čem nicméně vidíte případná úskalí, která by mohla tento pozitivní trend zbrzdit? 

Část klientů či organizátorů stále dává přednost destinacím třeba v jižní či západní Evropě, která jsou vzdálenější od centra konfliktu na Ukrajině. Pokud ale ponecháme stranou geopolitickou situaci, tak často uváděným důvodem, proč nebyla Praha vybrána jako finální destinace, je letecké spojení, které je pro účastníky často komplikovanější a méně ekonomické než do konkurenčních destinací. Týká se to jak nedostatku přímých spojů, tak jejich ceny, která může mít zásadní vliv na rozpočet organizátorů.

Překážkou může být i složitý systém udílení víz, což se týká například skupin z Indie. Jinak Praha samozřejmě zůstává pro organizátory velice atraktivní lokalitou, a to nejen pro svůj historický půvab, ale také díky kvalitní infrastruktuře a službám, a pochopitelně i díky stále relativně nízkým cenám. Když se podíváme na srovnání cen ubytování v konkurenčních evropských městech, tak zaostáváme nejen za Vídní či Berlínem, ale i za Budapeští. Vzhledem k tomu, co všechno naše destinace nabízí, je zde určitě potenciál být v naceňování odvážnější.  

Plánují klienti své akce stále na poslední chvíli s ohledem na aktuální situaci, jak tomu bylo v předchozích letech? 

Obecně se dá říci, že se stále jedná spíše o kratší časový horizont, v průměru okolo tří měsíců do začátku plánované akce, což se týká zejména menších a středně velkých eventů. Na druhou stranu dostáváme stále více poptávek s příjezdem za více než 12 měsíců a řešíme i požadavky na roky 2025, 2026, a dokonce 2027, což je dobrým indikátorem toho, že se vrací důvěra v tento segment a velké akce se plánují se zdravým předstihem. 

Obchodní ředitel pražského Marriottu Štěpán Malý.Obchodní ředitel pražského Marriottu Štěpán Malý.|Marriott

Jaké jsou současné trendy v konferenčním byznysu? 

Trendů je v konferenčním byznysu celá řada a vyvíjejí se poměrně dynamicky v závislosti na aktuální situaci na trhu. Patří mezi ně určitě udržitelnost. Klienti stále více přemýšlejí o tom, jak být zodpovědnější vůči životnímu prostředí a realizovat akce v udržitelnějším formátu, což je i jednou z našich hlavních priorit. Dlouhodobě se snažíme o maximálně udržitelný přístup, co se týče provozu a hospodaření, což je asi nejvíce patrné v našem stravovacím úseku. 

V čem konkrétně se vaše aktivity projevují? 

V první řadě se snažíme zamezit plýtvání surovinami. Organický odpad, tedy řekněme „zbytky“, které by jinak skončily v kontejneru, se v naší kuchyni zpracovávají pro další využití. Pomocí fermentace, zavařování, nakládání či sušení vznikají originální domácí produkty, jako jsou džemy, pesta, octy, sirupy nebo ochucené oleje, kterými naši kuchaři obohacují pokrmy. Co se zpracovat nedá, skončí v našem kompostéru a napomůže tak vzniku kvalitního humusu.

Hotel se zaměřuje i na vlastní produkci od pěstování zeleniny, jedlých květů, klíčků a bylinek až po výrobu domácího medu a dalších včelích produktů. Ostatně, jak s oblibou říká šéfkuchař David Rejhon, naše včely mají ze střechy hotelu nejkrásnější výhled v Praze. Nedílnou součástí celého konceptu je spolupráce s lokálními dodavateli a farmáři, čímž hotel jednak podporuje místní komunitu malých producentů a zajišťuje si kontinuální přísun čerstvých sezónních surovin a také významně snižuje svojí uhlíkovou stopu. 

Promítají se vaše aktivity i v dalších oblastech vašeho podnikání?

Obdobný udržitelný přístup aplikujeme i v dalších oblastech provozu. V celé budově hotelu využíváme pouze „zelenou“ energii z obnovitelných zdrojů. Řadu procesů jsme digitalizovali a využíváme moderní technologie. Například aplikace Mobile key hostům umožňuje odemknutí pokoje pomocí mobilního telefonu a pomáhá nám snižovat spotřebu plastových karet. Ve všech pokojích jsou k dispozici koše na třídění odpadu a jednorázové plastové lahvičky s kosmetikou byly nahrazeny za větší dávkovače z recyklovaného materiálu, čímž se dramaticky zredukovala spotřeba plastu.

Hotel zaměstnancům nabízí možnost proplacení celoročního kuponu na MHD či vlaky, čímž je motivuje k využívání úspornější přepravy hromadnou dopravou. V hotelové garáži jsou k dispozici stanice pro dobíjení elektromobilů i bezpečné parkování pro kola. Mezi zaměstnanci samotnými pak vzniká celá řada dalších kreativních nápadů a iniciativ, které zahrnují třeba sázení stromků nebo pořádání sbírek oblečení, které je pak dále smysluplně využito. 

Jaké registrujete další trendy a požadavky od klientů?

Určitě mezi ně patří personalizace. Klienti požadují, aby bylo plánování každé akce individuálně přizpůsobeno jejich požadavkům, odpovídalo zvolenému tématu a pomohlo k dosažení stanovených cílů. Klienti a organizátoři hledají originalitu a řešení šité na míru. Může se jednat o požadavek na exkluzivní pronájem konferenčního patra či části hotelu, kreativní uspořádání meetingových prostor, využití nejmodernějších technologií, netradiční doprovodný program a aktivity nebo originální nabídku občerstvení. Důležité je udělat z jejich eventu nezapomenutelný zážitek.

Oblíbené jsou i interaktivní večeře s šéfkuchařem, takzvaný Chef’s table, při kterém se hosté ocitnou doslova v centru gastronomického dění v naší otevřené kuchyni.

Jakou originální nabídku občerstvení si u vás klient může objednat?

Kvalitní stravování je zcela určitě jedním ze základů úspěšné konferenční akce. My se snažíme, aby se u nás účastníci nejen dobře najedli a doplnili energii během náročného programu, ale také měli možnost vychutnat si nevšední gastronomické zážitky. Jedná se například o tematicky zaměřené akce, které pro klienty připravujeme na netradičních místech a při kterých využíváme autentické sezonní suroviny.

Nedávno to byl například tematický medový coffee break se specialitami připravenými s použitím našeho čerstvě stočeného medu. Hosté mohli ochutnat třeba domácí medový dort, farmářský chlebíček s kozím sýrem, ořechy a medem nebo medovo-čokoládové nanuky, které jim naši kuchaři prezentovali ve včelařských kombinézách. Velký úspěch měla také třeba koktejlová recepce, kterou jsme připravili na hotelové zahrádce, kde si hosté mohli ochutit svoje pokrmy a koktejly čerstvě nastříhanými bylinkami a jedlými květy. Oblíbené jsou i interaktivní večeře se šéfkuchařem, takzvaný Chef’s table, při kterém se hosté ocitnou doslova v centru gastronomického dění v naší otevřené kuchyni.

Zmínil jste také moderní technologie. Přetrvává stále zájem o online meetingy, které byly populární v době pandemie?

Z vývoje po pandemii je zřejmé, že lidé mají obrovský zájem se znovu potkávat a navazovat osobní kontakty, takže virtuální prostředí tradiční eventy nenahradí. Vybrané větší akce mají organizátoři nadále zájem realizovat v takzvaném hybridním formátu, kdy se ke konferenčním hostům na místě mohou živě připojit účastníci kdekoli na světě a díky moderním technologiím se stát součástí dění. 

Objevují se v rámci technologií nějaké další trendy? 

Samozřejmostí je dnes využívání moderních audiovizuálních technologií. U velkých akcí se stává standardem využití LED stěny s vysokým rozlišením, která zprostředkuje účastníkům ideální vizuální zážitek. Menší salonky v našem hotelu jsou vybaveny velkými LCD obrazovkami, bezdrátovou technologií click share a možností pořádat konferenční videohovory.

Technologie dnes slouží rovněž pro efektivní komunikaci mezi organizátory a účastníky akce. Pomocí mobilní aplikace či webové stránky jsou sdíleny důležité informace a aktuality a jsou využívány třeba pro živé hlasování či zpětnou vazbu. Pro rychlou komunikaci s provozním týmem hotelu mohou organizátoři využít naši mobilní aplikaci Red Coat Direct, pomocí které si snadno vyžádají okamžitou asistenci během akce.     

Jaký očekáváte další vývoj po zbytek roku a dál? 

Výhled na zbytek roku 2023 se rýsuje pozitivně a nejedná se pouze o konference. Již druhý rok po sobě registrujeme zvýšenou poptávku po vánočních večírcích a firemních oslavách na konci roku. Jedná se jak o komornější setkání pracovních kolektivů a sváteční večeře, tak o velké vánoční večírky s živou hudbou a DJs. Situace na trhu je dynamická a jakákoli predikce může být rychle olivněna změnou geopolitické situace, nicméně zůstáváme ohledně budoucnosti optimističtí.