Švýcar probudil českou značku hodinek. Slibuje švýcarskou kvalitu s českým srdcem

Chronotechna

Chronotechna Zdroj: Chronotechna

Harry Guhl, majitel značky Chronotechna
2
Fotogalerie

Na konci léta uvedla Česká značka Chronotechna na trh nové hodinky NanoDive s ciferníkem vyrobeným z  nejčernějšího materiálu na světě. Švýcarský investor Chronotechnu oživil před třemi lety, aby vyráběl a za přijatelnou cenu prodával švýcarské hodinky s českým srdcem. Postupně chce etablovanou značku znovu převést do rukou českých akcionářů.

Společnost Chronotechna byla založena v roce 1946 jako státní podnik produkující hodinářské komponenty. V roce 1954 společnost uvedla na trh značku SPARTAK a v roce 1957 pak značku PRIM, pod níž více než 30 let prodávala poměrně kvalitní náramkové hodinky. Krátce po sametové revoluci byla Chronotechna zprivatizována a v roce 2000 svou činnost ukončila.

O 18 let později došlo k oživení odkazu společnosti a v roce 2020 Chronotechnu převzal švýcarský podnikatel Harry Guhl. Ten se ve světě luxusních hodinek pohybuje dlouhou dobu, žije v Praze a mimo jiné stojí také za znovuzrozením značky Czapek & Cie vyrábějící luxusní sběratelské hodinky.

Společný zájem snižuje cenu

Chronotechna financuje výrobu hodinek prostřednictvím kampaní na Kickstarteru, kde se jí již za několik dní od spuštění kampaně podařilo vybrat přes 200 tisíc dolarů od podporovatelů z celého světa. Minimální částka pro start výroby byla stanovena na 11 tisíc dolarů, což se podařilo splnit za pouhé dva dny. „Financování komunitním fondem je pro zákazníky výhodné, protože získají nejlepší možnou cenu. My jako výrobce se zase vyhneme dodatečným nákladům na nadprodukci a marketing. A navíc je to dobré pro planetu, protože vyrábíme pouze a přesně to, co je potřeba,“ vysvětlil majitel společnosti. Kampaň potrvá ještě dva týdny a předpokládá se, že přinese zhruba 300 tisíc dolarů.

Komunitní financování ve své podstatě sdružuje lidi se společným zájmem. Tím je podpora zajímavé firmy či značky a nepochybně i koupě produktu. Ten je podporovatelům následně dodán až domů, přičemž jeho cena nenarůstá o marže maloobchodníků, velkoobchodníků a dalších běžně zúčastněných stran. Při obvyklém způsobu prodeje by podle Guhla byla výsledná cena hodinek až o 60 procent vyšší.

Švýcarská kvalita, česká výjimečnost

Komponenty hodinek Chronotechna, jejichž cena se u základního modelu pohybuje okolo šesti set eur, pocházejí ze Švýcarska. V zemi helvétského kříže sídlí všichni významní dodavatelé hodinářského průmyslu a jak říká Harry Guhl, vyplatí se to respektovat. Ústředí Chronotechny je ale v Praze a Češi se také významnou měrou podílejí na výjimečnosti hodinek, jež se právem ucházejí o titul nejčernějších hodinek na světě.  

Tým Dr. Jana Macáka z Centra materiálů a nanotechnologií při FCHT na Univerzitě Pardubice pro Chronotechnu ve spolupráci se Středoevropským technologickým institutem VUT v Brně exkluzivně vyvinul nanomateriál, který absorbuje prakticky veškeré dopadající světlo. Ciferník hodinek je tak vyroben z vrstvy černých nanotrubic oxidu titaničitého (TiO2), což je jeden z nejčernějších materiálů na světě.

Harry Guhl, majitel značky Chronotechna

Harry Guhl: „Česká věda, švýcarská kvalita a spravedlivé ceny pro nás nejsou protichůdnými pojmy. Pokud je navíc spojíme v kvalitních mechanických hodinkách, je to dokonce velká zábava“.

 

Nově představený model Chronotehcna NanoDive je ovšem výjimečný i v jiných ohledech. Jedná se o první hodinky Chronotechny, které mají oficiálně certifikovaný chronometr Sellita SW200-1. Stejnou certifikaci mají například i mnohem dražší hodinky Rolex. Každý chronometr má jedinečné identifikační číslo, které je na něm vyryto společně s číslem certifikátu vydaným zkušebnou COSC. Pouzdro hodinek je vyrobeno z nerezové oceli třídy 316L, navíc je zesíleno aplikací černého povlaku DLC (Diamond like Carbon).