Fair Credit rozpůjčoval stamiliony korun

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Dominik Bachurek, E15

Na trhu nebankovních rychlých půjček se objevil nový hráč. Společnost Fair Credit stihla loni během deseti měsíců půjčit přibližně 25 tisícům klientů zhruba 400 milionů korun. To z ní dělá trojku na českém trhu s pětiprocentním podílem. Ambicí firmy je získat do roku 2015 přes sto tisíc klientů.

Start Fair Creditu má přitom zajímavé pozadí. Obchodním ředitelem je Tomáš Konvička, který jedenáct let působil v barvách konkurenčního Provident Financial, lídra trhu s krátkodobými půjčkami domácnostem. Právě Konvičkovi se podle zdrojů deníku E15 podařilo do nové firmy přetáhnout přes dvě stovky zkušených obchodních zástupců Providentu.

Navíc Fair Credit při založení získal podporu od lidí kolem poradenské firmy Fincentrum – jedním z investorů byl například spoluzakladatel sítě Martin Nejedlý. Byznysmodel Fair Creditu v zásadě kopíruje vzor Providentu. Obě firmy fungují prostřednictvím obchodních zástupců, kteří lidem vozí peníze přímo do bytu. Obě firmy cílí také na podobný typ klientů – lidi, jejichž domácnost čas od času nevyjde s penězi.

Fair Credit tvrdí, že k tomu přidává přehlednější podmínky a způsob sjednání půjčky, lepší zacházení se sítí zástupců a často citovaný vztah s klientem. Zástupce Providentu se k problematice konkurenčního boje s Fair Creditem nechtěl vyjádřit.

Fair Credit zatím nabízí jen dva druhy půjčky, svůj repertoár chce však brzy rozšířit. „Sledujeme zahraničí – co se kde a jak poskytuje. Tyto produkty vyvíjíme a upravujeme pro české prostředí. Jeden či dva určitě představíme do konce roku a budou unikátní,“ tvrdí šéf firmy Ondřej Sychrovský.

Ondřej Sychrovský: Pokukujeme po Slovensku

Šéf firmy Fair Credit Ondřej SychrovskýŠéf firmy Fair Credit Ondřej Sychrovský | Fair Credit

Ve druhé polovině roku se chystáme expandovat na zahraniční trhy, říká šéf firmy Fair Credit Ondřej Sychrovský.

E15: Za deset měsíců existence jste dosáhli poměrně slušného obratu. Jak se to tak rychle povedlo?

Věděli jsme, co trh potřebuje. Měli jsme jasnou představu o tom, jakou firmu chceme vybudovat, a to se nám podařilo. Chtěli jsme vstřícnou a férovou firmu, která nabídne zajímavé možnosti pro obchodní síť. To je obecně v našem odvětví zásadní. Věděli jsme, co lidem vadí na jiných půjčkových firmách – a toho jsme se pokusili vyvarovat. Na základě toho jsme získali podporu kvalitních lidí z trhu – oslovili jsme nejen klienty, ale také manažery, obchodní zástupce.

E15: Kolik máte v plánu půjčit letos?

Přibližně 600 až 700 milionů korun. Chceme se z dnešního pětiprocentního podílu na trhu dostat až přes deset procent. Ve střednědobém výhledu chceme být dvojkou na trhu se zhruba 100 tisíci klienty, což by mohlo být až 25 procent trhu. To jsou naše ambice do konce roku 2015.

E15: Zvýšila se na trhu poptávka po penězích například kvůli opatrnému postupu bank při půjčování peněz?

Částečně ano. Nicméně poptávka po rychlých penězích, které jsou poskytovány seriózními společnostmi, ta tu vždy byla a stále bude. My jsme věděli, že pokud se budeme profilovat jako seriózní firma, která umí oslovit masu klientů a umí s nimi pracovat, tak by se ta úspěšnost měla dostavit.

E15: Čí peníze půjčujete, kdo je investorem? Kde leží původ půjčených peněz?

Získali jsme důvěru investorů z řad fyzických, ale už i právnických osob. Zejména prostřednictvím dluhopisů Fair Creditu máme již desítky investorů a další přibývají. Nově i z řad bank, což naší pozici dále posiluje.

E15: Kdo jsou vaši typičtí klienti?

Typickým klientem je klasická česká žena ve středních letech, která chodí do práce a občas nevyjde se svým příjmem, popřípadě její domácnost nevyjde s příjmy. Stejným způsobem se pak profiluje i náš obchodní zástupce – asi sedmdesát procent našich obchodních zástupců jsou ženy. Strukturálně a kapacitně jsme nyní připraveni obsloužit až 120 tisíc klientů.

E15: Ve svých plánech neskrýváte záměr na zahraniční expanzi - konkrétně na Slovensko – kdy by měla proběhnout?

Nejenže pokukujeme po Slovenském trhu, ale děláme si analýzy také polského či maďarského trhu. V druhé půli letošního roku bychom minimálně do jedné země vstoupili. Souběžně s tím však monitorujeme i možné akvizice v našem segmentu jak v Česku, tak v zahraničí.

E15: To se asi neobejde bez někoho, kdo již v dané zemi působí, nebo tam půjdete sami bez partnera?

Strategickou fázi expanze máme připravenou. Máme nachystanou skupinu lidí, která nám s tím pomůže. Částečně jsou to naši stávající zaměstnanci, kteří mají zkušenosti s řízením a rozjezdem byznysu. Na druhé straně máme kontakty a vedeme jednání s lidmi, kteří působí na daných trzích. Jsem přesvědčen, že v druhé polovině roku opravdu expandujeme

E15: Proč je váš obchodní model velmi podobný Provident Financial?

Tento model je charakteristický pro zmíněné podnikání. Eliminuje se tím podnikatelské riziko a vytváří se vztah s klientem. Je to stejné, jako například u bank, kde v případě žádosti o hypotéku je kostra procesu podobná. Rozdíl je v detailech, a ty potom rozhodují o spokojenosti zákazníků. My se zaměřujeme právě na tyto detaily a věříme, že náš model je přesně to, co naši zákazníci a spolupracovníci doposud na trhu postrádali.