Jak vznikly hodinky Prim připomínající Anthropoid? Investory zajistila platforma finGOOD

Společnost finGOOD se podílela na vzniku limitované edice hodinek Prim.

Společnost finGOOD se podílela na vzniku limitované edice hodinek Prim. Zdroj: finGOOD.cz

Peer to business platforma finGOOD, která se zaměřuje na investování do rozvoje českých firem, zaujala účastníky 16. Treasury fóra. V rámci programu vystoupili zástupci finGOOD v pražském hotelu Olympik Tristar s prezentací, jak získali od investorů prostředky pro vývoj jedné z limitovaných edicí hodinek Prim.

Konkrétně šlo o velice žádanou edici Prim Anthropoid, která byla v minulém roce vydána u příležitosti 75. výročí operace Anthropoid.

Edice hodinek, která odkazuje na krycí název parašutistického výsadku za 2. světové války, jehož hlavním cílem bylo uskutečnit atentát na zastupujícího říšského protektora a šéfa RSHA Reinharda Heydricha, byla velice úspěšná. 75 kusů hodinek po 75 tisících korun bylo vyprodáno během pouhých pěti dnů.

Mimochodem, dnes se tyto hodinky dají prodat za 95 tisíc i více, takže pokud se na hodinky podíváme z pohledu investora, dosáhla investice za necelý rok výnosu vyššího než dvacet procent, sdělil v rámci prezentace zástupce společnosti ELTON hodinářská.

Těsná vazba investorů s firmami

Na konkrétním případu investice do výrobce hodinek Prim doložili Marek Galetka s Romanem Vyorálkem, zakladatelé platformy finGOOD, jak tato fintech služba funguje. Investorům nabízí zajímavý výnos vysoko nad rámec běžných úroků v bance. Benefity přináší ale též pro příjemce částky, jež se od investorů vybere.

„Kromě toho, že jde o zajímavou alternativu k bankovnímu financování, získají společnosti pevnou vazbu s investory jako se svými potenciálními zákazníky, a také marketingovou podporu svého brandu. V případě Primu šlo konkrétně o 750 000 zobrazení bannerů za měsíc a 2000 zhlédnutí promo videa na YouTube,“ upřesnil Roman Vyorálek.

Prostředky prostřednictvím finGOOD již získala řada českých firem. Například výrobce sportovních dresů, společnost ALEA si finGOOD oblíbil a úspěšně absolvoval již třetí kolo investice.

Zatím poslední úspěšnou investicí byla společnost Rexglas, která od investorů získala 2,7 milionu korun. Tyto prostředky plánuje vložit do vybudování nového obchodního oddělení a k expanzi na slovenský trh. Firma Rexglas se zabývá zámečnickými a montážními pracemi se specializací na výrobky z bezpečnostního skla pro architekturu.

Nejúspěšnější ze zainvestovaných projektů ale představuje jednoznačně KPS Automobile: 1,3 milionu korun od 43 investorů bylo zainvestováno za pouhou hodinu! Dá se očekávat, že do společnosti, jež staví karavany, investovali ve značné míře právě majitelé karavanů a zákazníci firmy.

Globální ambice finGOODu

Již realizované projekty dokazují, že investování prostřednictvím finGOOD funguje. Opírá se o stabilní investorskou základnu, věří sdílené ekonomice a vizí zakladatelů je ve spolupráci s renomovanou bankou nebo fondem ovládnout trh. Ambicí je do pěti let dosáhnout dvoumiliardového obratu.

Povědomí o sdílené ekonomice sice ještě v České republice není veliké (není bez zajímavosti, že Češi jsou podle dat získaných od ING podobně konzervativní jako Němci a Rakušané a sdílené ekonomice se nejvíce daří ve Španělsku a v Itálii), ale její význam a potenciál roste.

Podle asociace P2PFA dosáhl objem půjček ve Velké Británii ve 4. čtvrtletí loňského roku 9 miliard eur. Zajímavé je, že peer to business půjčky, kde investoři půjčují firmám, rostou dynamičtěji než peer to peer půjčky mezi lidmi. Potenciál platformy finGOOD je tedy značný a investoři ji postupně začínají objevovat.

A plány pro nejbližší období? Rýsuje se obnovení spolupráce s Primem a možnost investovat do další limitované edice. Firem, které funkčnímu a řadou úspěšných investic prověřenému modelu platformy finGOOD věří, je stále více.