Loterie Slovensku nepomůže, chybí zájem

„Bloky si většinou neberou, nechávají je ležet na pultech. Dokonce je odmítají, i když jim recepční novou loterii připomene,“ podotýká marketingová manažerka hotelového komplexu Thermal Kesov Zuzana Páleníková.
Možnost sbírat bločky se však nabízí jen pár dní, takže situace se podle ní ještě může změnit. Vedoucí malé prodejny s kávou Monika Okenková je však skeptičtější. „Lidé nemají větší zájem o bločky, spíš vyjadřují skepsi. Často se pousmějí s komentářem, že o výhercích loterie je už dávno rozhodnuto, jak už tak v našem státě bývá,“ tvrdí.
Malí živnostníci tak nevidí v loterii význam. Její pomocí se těžko splní cíl snížení úniků z daně z přidané hodnoty, který ročně představuje přibližně dvě miliardy eur. Jen na paragonech jde o sumu 100 až 150 milionů eur. „Nemyslím si, že ode mě budou chtít bloky zákazníci, kterým dávám zboží bez papírů, a tedy levněji o dvacet procent, což by zaplatili na DPH,“ tvrdí truhlář, který nechtěl být jmenován. „Daňové úniky ve velkých systémech nejsou. Důležité je, aby zákazník dostal bloček v provozovnách středních a malých obchodníků,“ připomíná přitom prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Pavol Konštiak.
Samotné ministerstvo financí však tvrdí, že nemá čísla odhadující efekt loterie. Jasné je jen to, že stát každý druhý týden rozdá na výhrach dvacet tisíc eur a jednou měsíčně auto. „Bločkovou loterii vnímáme jako šanci, která umožní místo represe přinášet osvětu. Neplacení daní je odrazem morálky celé společnosti, a proto má obrovský edukační potenciál,“ konstatuje šéf rezortu Peter Kažimír.