Mexická dcera Santanderu jde na burzu
Španělští majitelé chtějí prodat 24,9 procenta akcií, za něž by mohli získat 4,3 miliardy dolarů. Prodej proběhne ve dvou tranších, při kterých má být dvacet procent cenných papírů umístěno k mexickým investorům a zbylých osmdesát procent si mají rozebrat zájemci ze zahraničí. Mexický Santander má být kotovaný jak na mexické, tak na newyorské burze.
Pokud bude prodej akcií mexického Santanderu úspěšný, stane se z něj druhé největší IPO letošního roku, hned po Facebooku. V regionu Latinské Ameriky by to byl letos největší úpis vůbec. V regionu zatím drží primát brazilská ropná společnost Petrobras, která předloni získala za prodej svých akcií přibližně sedmdesát miliard dolarů.
Santander tak jen pokračuje ve strategii ražené od začátku finanční krize. Prodejem podílů ve svých zahraničních dcerách se snaží získat jasnější valuaci sebe sama v době, kdy řada analytiků tvrdí, že domácí (španělský) byznys Santanderu má téměř nulovou hodnotu ve srovnání s tržní kapitalizací celé skupiny.
V roce 2009 získal Santander sedm miliard dolarů za prodej čtrnácti procent své brazilské divize, později se zbavil podílů ve svých polských a chilských dcerách. Plány na prodej podílů v britském a argentinském Santanderu musely být pozastaveny z důvodů tržní volatility a nízkého zájmu investorů.
Šéf banky Emilio Botín, jehož rodina banku řídí již po čtyři generace a kontroluje dvě procenta veškerých akcií, uvedl, že banka plánuje prodat prostřednictvím primáír podíly ve všech větších zahraničních operacích během příštích pěti let.
Všechny španělské banky potřebují čerstvý kapitál, protože je významně zasáhla finanční a dluhová krize. Santander vychází ze srovnání se španělskou konkurencí velice dobře právě díky prodeji podílů ve svých profitabilních zahraničních dcerách, především v Jižní Americe.
Vývoj akcií Banco Santander |