Praha přišla o dotaci na čističku

Na stavbu Blanky bude vynaloženo asi 4,84 miliardy korun, další miliarda bude určena na napojení této stavby na Strahovský tunel. Velké dopravní stavby tak tvoří téměř polovinu kapitálových výdajů města. Peníze budou i na dostavbu plaveckého areálu Šutka, opravu pavilonů v nemocnici Bulovka či na stavbu pavilonu pro hrochy a slony v zoo.
Miliardovou evropskou dotaci na přestavbu čistírny odpadních vod však Praha definitivně nezíská. Na jednání radnice se zástupci Evropské komise a ministerstva životního prostředí se ukázalo, že hlavní město nemá na dotaci naději. Uvedl to radní Radek Lohynský. Problémem je především to, že má Praha příliš dlouhou smlouvu s vodohospodářskou společností. Bez zkrácení smlouvy by žádost o dotaci nemohla vůbec odejít do Bruselu. Město proto zapojuje nevyčerpané prostředky z loňského roku. Na čistírnu je tak v rozpočtu 600 milionů korun.
Rozdělení peněz na investice kritizovali opoziční zastupitelé i zástupci některých občanských sdružení. Bývalý náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) kritizoval mimo jiné to, že město podle rozpočtu nechce pokračovat s přípravou další etapy Vysočanské radiály a napojení Prahy 12 s Pražským okruhem.
Vít Masare ze sdružení Auto*Mat řekl, že město dává málo peněz na výstavbu záchytných parkovišť a přípravu trasy D metra. „V letošním rozpočtu stejně jako v těch předchozích dominují investice do individuální automobilové dopravy. Celý rozpočet a celá Praha jsou rukojmími tunelu Blanka,“ řekl zastupitelům Masare.
Pražští zastupitelé schválili v prosinci rozpočet na letošní rok, který počítal s výdaji 43,9 miliardy korun. Peníze na investice ale nová koalice ODS a TOP 09 kvůli nedostatku času shromáždila do jedné kapitálové rezervy. Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) kapitálové výdaje meziročně posílí o 594 milionů korun.
Město podle primátora nebude pokračovat v přípravě nové trasy metra D. Na pokračování výstavby metra A z Dejvické do Motola si Praha půjčí od Evropské investiční banky.