Roklen spouští investorskou crowdfundingovou bázi Fundlift

Burrito Loco

Burrito Loco Zdroj: profimedia

Tuzemská fastfoodová síť Burrito Loco a projekt enLog zaměřený na energetické úspory jsou pilotními investorskými nabídkami internetového projektu Fundlift, jednoho z českých pionýrů investičního crowdfundingu. Za částku od pěti stokorun výše získá drobný investor menší podíl ve firmě nebo porci firemních dluhopisů.

Do léta se má menu čerstvě spuštěného Fundliftu z finanční skupiny Roklen rozrůst až o čtyři další jména. „Modelově půjde o firmy s inovativním produktem nebo službou a již platícími zákazníky, které shání peníze pro další expanzi,“ uvádí šéfka Fundliftu Andrea Lauren na adresu typické firmy, která si tímto způsobem půjde pro kapitál.

Zatímco enLog se skrze nástroj zvaný konvertibilní certifikát uchází o jeden milion korun, Burrito Loco poptává za své dluhopisy trojnásobek. V obou případech má investor inkasovat roční výnos až deset procent.

Burrito Loco se snaží sehnat nový kapitál také pomocí videa, které natočila digitální agentura Stario. “Videoobsah a videoprezentace je pro crowfundingové kampaně klíčový prvek úspěchu, v tom není Fundlift výjimkou. Drobní investoři mohou spatřit tým, do kterého budou investovat své prostředky, a zároveň žadatelé o investici mohou lépe přesvědčit, že právě oni jejich investici ochrání a dobře zúročí“ uvedla Kateřina Malinová, kreativní ředitelka Stario.

Premiérový projekt českého investičního crowdfundingu startuje se zhruba ročním zpožděním. Podle tvůrců za to může mimo jiné i komplikovaný právní rámec pro investování do společností s ručením omezeným, které mají být těžištěm menu Fundliftu.

Model s otazníky

Experti mají na nový investiční model smíšené názory. „Crowdfunding propojený se sociálními sítěmi může být velmi účinným nástrojem ke shromažďování peněz a investování do nových projektů,“ soudí nezávislý ekonom Petr Hlinomaz. „Vzhledem k charakteristice české populace, tedy relativně vysoké averzi k riziku, má tento typ investice šanci oslovit pouze zlomek investorů,“ domnívá se hlavní ekonom poradenské firmy Deloitte David Marek.

Pro drobného hráče může být obtížnější investici v budoucnu opět zpeněžit. Sekundární trh s podíly v podobě burzy neexistuje a sám Fundlift s odkupem nepočítá. Jedinou možností, jak se podílu zbavit, je tak mimoburzovní trh OTC. „Účastníci obchodů zde vyjednávají o podmínkách přímo mezi sebou, a proto je podstupované riziko vyšší než na organizované burze,“ uvádí Josef Němý z Komerční banky.

Přes nízký minimální vklad Fundlift oslovuje investory na vyšších postech, zájemci jsou prý mezi jinými i vysocí manažeři, partneři v právních firmách či bohatí soukromníci.

Crowdfunding je v Česku populární, lidé rozdali desítky milionů korun