Obstrukce při případném získávání peněz se odráží i ve volbě oboru, ve kterém hodlá novopečený podnikatel působit. „Velká část podnikatelů podnikajících zejména v oblasti poskytování služeb dokáže rozjezd svého byznysu ufinancovat samo. Mnohé takové startupy totiž ve svých počátcích ani výraznou finanční investici nepotřebují,“ Margareta Křížová, partnerka CEAG.
Pokud už je start byznysu spojen s významnější investicí, většina podnikatelů sáhne po vlastních zdrojích. Podle studie tak ze svých úspor financují rozjezd tři čtvrtiny domácích startupů. Každý desátý pak najde odvahu obrátit se na rodinu či přátele a ani ne desetina najde pro svou obchodní ideu investora ochotného vsadit na jeho kartu. Bankovní úvěr je na seznamu zdrojů financování až jako poslední. Domácí finanční ústavy tak financují jen 5 procent startovních projektů.
jak si Češi financují startup
Startupy, které by se rozhodly spolupracovat s investorem, by podle studie nejvíce uvítaly jeho roli coby aktivního partnera, tedy někoho, kdo jim pomůže projekt rozjet. Začínající podnikatelé také od investora očekávají podporu v oblasti marketingu a získání důležitých kontaktů. „I proto je důležité se investora zeptat hned na začátku, co kromě peněz od něj může podnikatel očekávat. V jakém oboru má zkušenosti a kolik času bude ochoten rozjíždějícímu byznysu věnovat. Není horší investor, než ten, který položí peníze na stůl a přijde se po roce či dvou zeptat, jak jste mu je zhodnotili,“ doplňuje Křížová.